Arbejdsmarked

En god dag for arbejdsmiljøet

Foto: Colourbox

Det skal være trygt, sikkert og sundt at gå på arbejde i Danmark. Regeringen, Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti har her til formiddag indgået en aftale om at styrke arbejdsmiljøindsatsen, så flere mennesker får et godt og langt arbejdsliv.

- Jeg er især glad for, at vi fremover får flere risikobaserede tilsyn, som er noget af det, vi i Venstre har kæmpet for at få med i aftalen, siger Venstres arbejdsmiljøordfører, Peter Juel Jensen.

Tidligere var det 50/50 i forhold til, om en virksomhed blev udtaget til arbejdsmiljøtilsyn. Men aftalen ændres det til 80/20, så en betydeligt større andel af tilsynene foregår hos virksomheder i de brancher, hvor der er stor risiko for, at der er betydelige problemer med arbejdsmiljøet.

- Så længe Arbejdstilsynet skal besøge alle virksomheder med 2 ansatte og derover samt halvdelen af virksomhederne med under 2 ansatte inden udgangen af 2020, vil der være betydelige bindinger på Arbejdstilsynets ressourcer, og Arbejdstilsynet vil fortsat være verdens største. Med denne aftale ophæves låsen på ressourcerne, så Arbejdstilsynet kan tilpasse sig det reelle behov for tilsyn.

En anden ting, som det glæder Peter Juel Jensen, at der er kommet med i aftalen, er, at nystartede udenlandske virksomheder tidligere har været friholdt fra tilsyn de første to år.

- Der er i dag problemer med, at udenlandske virksomheder kan se en fidus i, at indregistrere sig som danske i stedet for i RUT-registeret for at blive fredet fra tilsyn i 2 år. Det er stærkt provokerende for danske virksomheder, og det er helt unødvendigt. Når tilsynet risikobaseres, så er det ikke hensigten at føre tilsyn med formelle krav på nystartede virksomheder, men at virksomhederne udvælges til tilsyn efter, hvor der er risiko for skader, eller hvor der har været skader, uanset om det er nye, udenlandske eller veletablerede virksomheder, siger Peter Juel Jensen.