Venstre

Venstres Frihedspris 2015 går til Hus Forbi

Modtageren af Venstres Frihedspris 2015 er Hus Forbi. Venstres Frihedspris er stiftet for at hylde de projekter og personer, der gør en forskel, så andre kan udnytte deres potentiale. Det gør Hus Forbi i særlig grad, siger Lars Løkke Rasmussen.

- I mange danskeres øjne er hjemløs lig med håbløs. Det er synd og skam. For som årets modtagere af frihedsprisen er et levende eksempel på, så er der ressourcer i næsten alle. Og langt de fleste vil gerne tage ansvar for deres eget liv, hvis de får muligheden. I år går frihedsprisen til Hus Forbi, der netop giver mennesker den mulighed, siger Lars Løkke Rasmussen, statsminister og formand for Venstre.

- Hus Forbi er et værdigt alternativ for de hjemløse, der gør det nemmere at udskifte ”kan De undvære et par kroner?” med et ”Vil De købe en avis?” For mange hjemløse er salget af avisen noget meningsfuldt at stå op til om morgenen. Der er et socialt fællesskab. Og samtidig hjælper de sig selv og andre hjemløse med fx varmt tøj om vinteren. Derfor skal vi hædre Hus Forbi, fordi de ser værdien i alle mennesker, også når det er sværest, siger Lars Løkke Rasmussen.

Hus Forbi udkom første gang i august 1996 og udkommer 12 gange årligt. Hus Forbi har cirka 2200 sælgere landet over. Indholdet i Hus Forbi produceres både af de socialt udsatte og af freelancejournalister.