Venstre

Danmarks udfordringer skal løses i fællesskab

Foto: Hung Tien Vu

Danmark er ikke skabt af én mand eller én kvinde. Danmark er skabt af danskerne. I fællesskab.

De udfordringer, Danmark står over for i de kommende år, kommer også til at kræve samarbejde, hvis vi skal sikre, at løsningerne bliver holdbare. Samarbejde på tværs af ikke bare Folketinget, men hele det danske samfund.

På folkemødet i Allinge på Bornholm i dag har jeg derfor inviteret til nye trepartsforhandlinger, hvis Venstre vinder valget på torsdag. Vi politikere kan ikke løse problemerne alene – og derfor har vi brug for at sætte os om bordet med både arbejdsgiverne og fagbevægelsen. Vi skal trække på alle gode kræfter for at få Danmark sikret til fremtiden. Vi har gjort det før – og vi kan gøre det igen.

Jeg ser særligt fem store udfordringer:

• For det første er der er brug for en fælles løsning, når det gælder om at få flere med i det arbejdende fællesskab.
  • For det andet er der brug for en fælles løsning, hvis vi skal sikre den vækst og velstand, der gør, at vi får råd til at udvikle og forbedre vores velfærd.
  • For det tredje er der brug for en fælles løsning i forhold til presset på vores arbejdsmarkedsmodel. Vores arbejdsmarked udfordres af udlændinge, som er villige til at arbejde til lavere lønninger og på langt dårligere vilkår, end hvad vi normalt betragter som ordentligt. Det bliver vi nødt til at se på.
  • For det fjerde er der brug for en fælles løsning, så vi sikrer, at flere får den rigtige uddannelse. Det er godt, at vi nu uddanner flere – men vi skal gøre mere for at sikre, at alle får den rigtige uddannelse.
  • Og for det femte er der brug for en løsning, som sikrer, at de danskere, der har arbejdet til en lav løn, eller som har stået på kanten af arbejdsmarkedet gennem livet, også får en god opsparing til deres seniorliv.

I Venstre tror vi på Danmarks fremtid – og på Danmark.

Du kan læse hele Lars Løkke Rasmussens tale på årets folkemøde her.