2011: Taberne vandt

Venstres formand, statsminister Lars Løkke Rasmussen, udskrev i august 2011 folketingsvalg til afholdelse den 15. september. VK-regeringen gik til valg på at fortsætte, og partierne i blå blok kunne samlet fremlægge en lang og imponerende liste over konkrete forbedringer, vigtige reformer og ikke mindst en grundlæggende sund økonomi.

Venstre og VK-regeringen var fra starten af valgkampen bagud i meningsmålingerne. På selve valgnatten stod det dog klart, at Venstre – trods forudsigelser om det modsatte - fik en fremgang på ét mandat og igen manifesterede sin position som landets største parti. Men flertallet i blå blok skred, da De Konservative styrtdykkede fra 18 til 9 mandater og fik det værste valg nogensinde siden stiftelsen i 1915. Alligevel var det kun få tusind stemmer, der manglede for at sikre Venstre endnu en periode i regering.

Også socialdemokraterne fik et historisk dårligt valg og tabte ét mandat, mens SF tabte syv mandater. På landsplan var det kun 8.483 stemmer, der skilte rød og blå blok, men takket være fremgang til De Radikale og Enhedslisten kunne S-leder Helle Thorning-Schmidt efter næsten to ugers forhandlinger danne en SRSF-regering med Enhedslisten som støtteparti.