Integration

Man skal gøre sig fortjent til statsborgerskab

Dansk statsborgerskab er noget af det fineste og mest værdifulde, vi har.

Som dansk statsborger bliver Danmark ens hjem. Man kan man stemme til folketingsvalg. Man får fuld hjælp og støtte fra Danmark, hvis man kommer i knibe. Når man bliver dansk statsborger, så må det være, fordi man fuldt og helt har besluttet sig for at være dansker.

Det er derfor kun rimeligt, at vi stiller krav til de udlændinge, der er kommet til Danmark, og som ønsker at blive danske statsborgere. Især fordi det i praksis er tæt på umuligt at fratage statsborgerskabet igen, når det først er givet. Og det er ingen hemmelighed, at Venstre var imod, da den tidligere SR-regering for et par år siden slækkede på kravene, så det blev langt nemmere at blive statsborger.

Derfor går den nye regering nu i gang med at stramme betingelserne. Vi foreslår bl.a., at sprogkravene skal skærpes, så man skal kunne dansk på et højere niveau, og at det skal være sværere at blive statsborger, hvis man har begået kriminalitet. Det er efter Venstres og regeringens opfattelse helt naturlige krav at stille, og jeg glæder mig til de forhandlinger, vi nu skal have med de andre partier i Folketinget.

Det tidligere røde flertal i Folketinget har i de senere år, i en lang række tilfælde, givet dispensation og dermed statsborgerskab til udlændinge, der f.eks. ikke kan tale dansk. Det var og er vi imod.

Liberal Alliance har sammen med venstrefløjen ønsket, at nogle af dem, der har fået dispensation lige op mod folketingsvalget i juni, alligevel skal have statsborgerskabet. Det er ærgerligt – men det er nu engang Folketingets beslutning, og den tager vi selvfølgelig til efterretning.

Men reglerne skal strammes fremadrettet. For dansk statsborgerskab – det er noget, man skal gøre sig fortjent til.