Socialpolitik

social tryghed

Forudsætningen for social tryghed er, at enhver, der kan forsørge sig selv, gør det. Til gengæld har vi et medansvar for de mennesker i vort samfund, der ikke kan klare sig selv, og vi har pligt til at yde ordentlig hjælp.

De stærke og raske har et ansvar for at støtte de svage og de syge. Det indebærer, at de stærke og de raske skal opmuntres til at gøre en indsats på arbejdsmarkedet i så lang tid som muligt.

Medansvaret for de svageste skal kendetegnes ved, at vi skal yde hjælpen i respekt for det enkelte menneskes integritet, men også at hjælpen skal være udformet sådan, at modtageren føler et personligt ansvar for og har tilskyndelse til selv at bringe sig ud af den sociale situation.

De mennesker, som ikke kan forsørge sig selv gennem arbejde, skal sikres en rimelig levefod. Den sociale indsats skal navnlig komme de særligt udsatte grupper til gode.

Socialpolitikken skal sikre, at alle kan udnytte deres ressourcer og deres evner maksimalt. Vi fremmer social tryghed bedst ved at give alle mulighed for at få en uddannelse og et arbejde. Derfor er det vigtigt, at man forsøger at hjælpe mennesker til et aktivt arbejdsliv. Ingen skal på forhånd opgives eller parkeres på passiv forsørgelse på kanten af samfundet. For en sådan laden stå til fører uvilkårligt til skel i samfundet.

narkomaners forhold

Venstre mener, at et velfærdssamfund skal kendes på de forhold, det byder sine allersvageste borgere. Det gælder for eksempel stofmisbrugere, hjemløse, prostituerede og i det hele taget mennesker, der lever på randen af det etablerede samfund. For Venstre er alle borgere ligeværdige og har krav på respekt fra andre borgere og fra det offentlige.

Venstre mener, at stofmisbrugere, der ønsker at komme i behandling, skal have hurtige og effektive tilbud. F.eks. har vi indført behandlingsgaranti for stofmisbrugere samt frit valg mellem godkendte private og offentlige behandlingstilbud.