Integration

Kontanthjælp skal afhænge af viljen til at integrere sig

Det er vigtigt for en vellykket integration, at vi tør stille krav til de flygtninge og indvandrere, vi modtager. Venstre vil gøre det mere attraktivt for flygtninge og familiesammenførte at gøre en ekstra indsats for at blive integreret.

Integrationen af ikke-vestlige indvandrere på det danske arbejdsmarked er reelt gået i stå. Næsten halvdelen af alle indvandrere fra ikke-vestlige lande er på offentlig forsørgelse. Og dårlig integration koster samfundet 17 milliarder kroner – alene i år.

Der er god grund til at antage, at problemerne med dårlig integration vil blive endnu større. Regeringen har med statsministeren i spidsen lempet udlændingepolitikken 31 gange på de tre år, de har haft magten. Samtidig er antallet af familiesammenføringer og asylansøgere steget kraftigt. I 2014 forventes det højeste antal asylansøgere i mere end 15 år.

Der kommer med andre ord stadig flere, vi skal integrere. Det er vigtigt, at vi tager det alvorligt.

- I Venstre er ikke bange for at stille krav til mennesker. Heller ikke flygtninge og indvandrere. Derfor foreslår vi, at den ydelse, flygtninge og indvandrere får, skal starte på SU-niveau, siger Venstres integrationsordfører, Martin Geertsen.

Regeringens beslutning om at afskaffe starthjælpen, kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen har for manges vedkommende helt fjernet gevinsten ved at tage et arbejde. Det har samtidigt gjort Danmark betydeligt mere attraktivt at komme til som asylansøger.

Det er vigtigt, at det kan betale sig at gøre en ekstra indsats, siger Fatma Øktem, der sammen med Martin Geertsen har været med til at formulere oplægget. Derfor skal de udlændinge, der viser vilje og evne til at blive integreret, belønnes.

- Med vores udspil, giver vi den enkelte mere ansvar for sin egen integration. Vi stiller fire mål. Man skal bestå en danskprøve, have en grundlæggende viden om det danske samfund, deltage aktivt i samfundslivet og have haft et ordinært job eller været i uddannelse i seks måneder. I takt med man består de fire trin, stiger man så i ydelse, så man til sidst ender på det, der svarer til kontanthjælp, siger Fatma Øktem.

Læs hele Venstres oplæg om et styrket integrationsprogram og en ny integrationsydelse her.