En fornyet offentlig sektor med mennesket i centrum

I Danmark er vi stolte af vores velfærdssamfund. Og med god grund. For det er et godt velfærdssamfund, vi igennem generationer har opbygget.

Men det er langtfra perfekt.

Vi har set alt for mange eksempler på, at borgere blot er reduceret til opgaver. Vi har eksempelvis set, at behandlingen af de ældre på flere af de kommunale plejehjem slet ikke er god nok. Det kræver, at vi nytænker den måde, vi driver den offentlige sektor på. Derfor vil Venstre gøre op med den kultur, hvor borgerne er endt med at være til for systemet. Vi vil sætte mennesket før systemet. Og vi vil styrke og udvide det frie valg.

Et stærkt frit valg vil inspirere til nytænkning, når leverandørerne får lov til at konkurrere. Det vil betyde fokus på kvalitet til borgeren, og så vil det ikke mindst give den enkelte frihed til at vælge en løsning, som virker optimalt i den enkeltes liv og tilværelse. Det vil også bane vejen for ny teknologi og innovative løsninger.

Vi skal også give frihed til de medarbejdere, der brænder for at sætte mennesket i centrum. Derfor vil Venstre skabe bedre rammer for dem, der leverer velfærden. Det gælder det offentlige såvel som det private. Borgerne skal selv have valget mellem deres leverandører.

De valg, vi træffer nu, er afgørende for, at vi også i fremtiden har et velfærdssamfund, som kan tage hånd om den enkelte borgers behov. Og det kæmper Venstre for.