Til dig der er ung

Folketingsvalg…! Hvorfor i alverden skulle det interessere dig? Måske synes du, at politik kun er noget for ”rigtigt” voksne? Måske tænker du, at du bare går i gymnasiet eller stadig er ny på uni, på handelsskolen eller teknisk skole? Måske har du travlt med arbejde, venner og fritidsinteresser og skænker ikke politik mange tanker i det daglige.

Men politik er vigtigt - også for dig! Politik handler om din uddannelse, transporten til og fra arbejde, sundhedssystemet og sågar, at dine jævnaldrene kan blive sendt i krig for at bekæmpe terrorisme.

Og det er jo os unge, der skal leve med konsekvenserne af nutidens beslutninger. Hvilken fremtid ønsker du?

Når du står nede i stemmeboksen, så er det heller ikke ligegyldigt, hvem du stemmer på.

Jeg er liberal og mener grundlæggende, at du er eksperten i dit eget liv. Staten skal derfor ikke blande sig unødigt i dit liv, men i stedet sikre dig, at du lever i et trygt land med mange muligheder. Hvilken vej du går, vælger du selv.

Jeg opfordrer dig til at stemme på Venstre, fordi liberal politik skaber vækst og arbejdspladser. Hele Danmark nyder godt af det, når økonomien går godt – så bliver det nemmere som nyuddannet af finde et relevant arbejde, og det giver mulighed for at have et uddannelser og et sundhedssystem i verdensklasse.

Jeg håber, at din interesse for politik er blevet vækket, og at du finder ind i stemmeboksen på valgdagen. For husk – hvis du ikke stemmer, så er det de andre, der bestemmer!

Jakob Sabroe,
Formand for VU