Venstre vil udstikke fremtidens kurs

Venstres politiske ordfører, Sophie Løhde, klædt i Venstre-blåt til dagens åbningsdebat i Folketinget. Foto: Jacob Kjerumgaard

Politisk ordfører Sophie Løhde vikarierede i dag under Folketingets åbningsdebat for Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, og udstak med sin tale fremtidens kurs for Danmark.

Fælleskassen er ved at være tom. Regeringen overtog ellers et råderum på mere end 28 mia. kr. fra Venstre og den borgerlige regering. Nu er de fleste penge imidlertid brugt, men regeringen har ingen svar på, hvordan vi skaber varig vækst og danske arbejdspladser.

Arbejdspladser, som sagtens kan skabes inden for det grønne område, for fremtiden er grøn. Det står på ingen måde til diskussion. Det eneste valg, vi kan træffe, er, om vi vil være først eller sidst på området. Venstre mener, valget er åbenlyst. Men det er vigtigt, at vi handler og går aktivt ind i kampen, for vi kan ikke blot læne os tilbage og vente på, at ny teknologi løser alle vores problemer.

Det kræver imidlertid vækst at få gang i den grønne omstilling, for vækst er forudsætningen for skabelsen af et bedre samfund. Men alt iværksætteri kvæles, når vilkårene ikke er gode nok, og det er de ikke i dag, for regeringen har hævet skatter og afgifter med milliarder, og endnu flere skadelige socialdemokratiske skattestigninger er på vej. Det er et direkte angreb på danske iværksættere og danske virksomheder.

Mange iværksættere prøver at skabe en bedre verden, men regeringens eneste svar til dem er højere skatter, dyrere lån og færre hænder og hoveder i en tid, hvor vi har brug for flere.

Det er imidlertid ikke bare inden for økonomi, erhverv og klima, der er problemer. Integrationen halter i høj grad, men i stedet for at tage fat om nældens rod vælger regeringen at belønne arbejdsløse indvandrere med 2.000 kr. ekstra om måneden skattefrit. Det er skadeligt for integrationen og fastholder indvandrere på passiv offentlig forsørgelse.

Samtidig har regeringen valgt at brænde alle de penge af, som det tidligere blå flertal afsatte til et tredje udrejsecenter. Det betyder jo bare, at de kriminelle udlændinge har vundet og dermed får lov til at blive på Kærshovedgård med utryghed, vold og overfald til følge.

Venstre vil en helt anden vej. Det skal kunne betale sig at arbejde, og langt flere indvandrere skal være selvforsørgende. Samtidig er det vigtigt at slå hårdere ned på social kontrol, så flere kvinder får deres frihed. Og så skal de udviste kriminelle udlændinge sendes ud af landet. Indtil de kan blive det, skal de være på et tredje udrejsecenter så langt væk fra almindelige mennesker som muligt. Vi vil have en stram og konsekvent udlændingepolitik.

Oven i alle de ovennævnte problemstillinger må vi ikke glemme værdigheden for den enkelte borger. Vi har alle set de forfærdelige optagelser af Else på plejehjemmet i Aarhus. Så har man ikke lyst til at blive gammel. Men ingen skal frygte at blive gammel i Danmark. Der skal gøres op med den kultur, hvor borgerne er endt med at være til for systemet og ikke omvendt. Der skal skabes friere rammer for de mange dygtige medarbejdere og ledere, der skal fokuseres på frit valg og friplejehjem, og så skal der oprettes bestyrelser på plejehjemmene med plads til beboere, pårørende, medarbejdere og lokale ildsjæle.

I stedet for at hænge fast i fortiden med regeringens kopi af tidligere tiders uansvarlige kurs skal fremtidens kurs udstikkes. Og det er Venstre helt klar til at gøre.