Venstre vil investere i den grønne omstilling

Af Jakob Ellemann-Jensen, Venstres formand

11. august 2021 kl. 17:11

Lige nu står vi overfor to alvorlige problemer i vores samfund.

Den ene er klimaforandringerne, som vi blandt andet ser uhyggelige konsekvenser af med oversvømmede gader i Tyskland og voldsomme skovbrande i Sydeuropa. Det kommer tæt på.

Det andet er, at virksomheder i hele Danmark mangler arbejdskraft, og det betyder, at de kan gå glip af ordrer og indtjening, som ellers ville kunne gavne samfundsøkonomien, og dermed også den grønne omstilling.

Det skal vi gøre noget ved. Det kan vi gøre noget ved.

I Venstre er vi derfor klar til at sætte handling bag ordene, når vi siger, at jobvækst og den grønne omstilling skal gå hånd i hånd.

Klimaudfordringerne skal løses ansvarligt og rigtigt, så vi giver et bedre samfund videre til næste generation.

Et samfund, der er rigt på muligheder for alle, fordi vi er lykkedes med at skabe et Danmark, som både er grønnere og rigere.

For de to ting skal hænge sammen. Vi skal nå 70 pct. målsætningen, og vi skal gøre det samtidig med, at vi fastholder og skaber arbejdspladser. Så viser vi nemlig, at den grønne omstilling kan gå hånd i hånd med høj livskvalitet for den enkelte dansker.

Jeg er overbevist om, at den grønne omstilling kan blive århundredes erhvervsmulighed for Danmark. Vores virksomheder er i front, og der er en kæmpe global efterspørgsel på grønne løsninger.

Men en ambitiøs grøn omstilling kræver også, at vi politisk er klar til at investere i klimaet, så det ikke bare bliver ved snakken.

Derfor foreslår Venstre, at vi skaber et grønt råderum, som kan bidrage til at finansiere omstillingen. Konkret foreslår vi en ny dimittendsats på 9.500 kr. Det vil frigøre 1,7 mia. kr. til den grønne omstilling hvert eneste år. Og det vil samtidig øge beskæftigelsen med 5.700 personer i en situation, hvor der er akut mangel på arbejdskraft i erhvervslivet.

Stort set alle er enige om, at den grønne omstilling er nødvendig og haster. Og vi bliver nødt til at tage en ærlig debat om, at det også kræver, at vi prioriterer klimaet og investerer i det.

Hvis vi ikke skal skære i kernevelfærden eller hæve skatterne, er vi nødt til at lave reformer, der sikrer, at flere kommer i arbejde. Jeg vil det sidste.

Den debat håber jeg, politikerne på Christiansborg er klar til, selvom den ikke er nem. Det tror jeg danskerne forventer af os, og det er på tide, at den kommer i gang.

Det skylder vi vores børn, børnebørn og kommende generationer.

NYHEDSBREV FRA VENSTRE

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste