Økonomi og vækst

Venstre er garant for vækst, velstand og velfærd

Af Jakob Ellemann-Jensen, formand for Venstre

Coronaen hærger stadig Danmark og resten af verden, men med vaccinernes udrulning kan vi nu begynde at skimte lyset for enden af tunnelen. I Venstre har vi naturligvis været meget optaget af, at Danmark kommer bedst muligt og mest sikkert gennem udfordringerne med corona, men vi har også været – og er det til stadighed – optaget af, hvordan vi bedst muligt kommer videre bagefter.

Det er meget vigtigt, at vi kommer optimalt ud på den anden side, og det skal ske gennem vækst og nye arbejdspladser. Det sikrer vi bedst ved at sørge for, at de danske virksomheder ikke pålægges flere skatter og afgifter, sådan som regeringen har gjort. De har hævet skatter og afgifter for milliarder og har trukket raske mennesker ud af arbejdsmarkedet. På den måde skader regeringen samfundsøkonomien.

Dansk Industri, som repræsenterer virksomheder med flere end 500.000 fuldtidsbeskæftigede i Danmark, er dybt bekymrede over udviklingen. De er ganske enkelt bange for, at selve fundamentet under det danske velfærdssamfund kan slå revner i løbet af få år.

Erhvervsorganisationen har forsøgt at række hånden ud mod regeringen, men regeringen har afvist den fremstrakte hånd. Selv om ledighedskøen er vokset med 40.000 mennesker siden starten af coronakrisen, er virkeligheden ganske enkelt endnu ikke gået op for regeringen. Tværtimod har vi for første gang i to årtier en regering, der er i færd med at gøre Danmark fattigere. Hele 12 milliarder kroner fattigere.

Det er den helt forkerte vej at gå. Vi skal have Danmark op i gear igen hurtigst muligt, når coronaen har sluppet sit tag.

I Venstre ønsker vi at sikre, at OECD’s højeste skattetryk ikke gøres højere, så vi skaber ro om danskernes og de danske virksomheders økonomi.

Vi vil også gå skridtet videre og skabe basis for, at det bedre kan betale sig at arbejde. Det gør vi bedst ved at hæve beskæftigelsesfradraget. Samtidig vil vi gøre det mere attraktivt at bidrage til samfundet og at integrere sig i Danmark ved at sænke ydelserne til dem, der kommer hertil. Og så vil vi sikre arbejdspladser i hele landet. Det skal ske ved at tilbagerulle regeringens tredobling af generationsskifteskatten på familieejede virksomheder.

Vi skal undgå, at de fremtidige generationer efterlades med regninger og gæld – også selv om statsministeren mener, at det er en gammeldags måde at anskue tingene på. Det er nødvendigt at sikre, at Danmark går en fremtid i møde, hvor vi bliver rigere og stærkere, så vi kan håndtere de udfordringer, vi kommer til at stå over for.

Venstre er klar til at tage imod erhvervslivets fremstrakte hånd og give håndslag på, at vi ikke vil pålægge vores virksomheder ekstra skatter og afgifter.

Venstre vil derimod være danskernes garant for vækst, velstand og velfærd.