Venstre

Samlet blå blok kræver undersøgelses-kommission

Af Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen

Det var en samlet blå blok, der onsdag havde indkaldt statsministeren til en hasteforespørgsel i folketingssalen i sagen om den ulovlige ordre om aflivning af samtlige danske mink, som statsministeren gav på et pressemøde 4. november.

Alle borgerlige partier er enige om, at der er behov for at nedsætte en undersøgelseskommission, så vi fuldt og helt kan få belyst arbejds- og beslutningsgangene i den yderst prekære sag, der kun kan betegnes som en vaskeægte skandale.

Og lad mig lige en gang for alle slå fast med syvtommersøm. Alle borgerlige partier går mindst lige så meget op i folkesundheden, som statsministeren gør. Statsministerens stadige – og stædige – insisteren på, at hvis der stilles kritiske spørgsmål til hendes ageren, er det ensbetydende med, at man ikke har folkesundheden for øje, er en uværdig retorik fra en statsminister.

I et demokrati som det danske er det oppositionens helt klare opgave netop at være den kritiske stemme og holde statsministeren og den øvrige regering op på de beslutninger og de ordrer, de udstikker. Sådan har det altid været, og sådan er det stadig. Uanset om statsministeren kan lide det eller ej. Det har intet at gøre med, om man har folkesundheden for øje. For der er ikke modstrid mellem folkesundhed og folkestyre.

Venstre og resten af de blå partier arbejder for at få nedsat en undersøgelseskommission i minkskandalen. Vi må og skal simpelthen til bunds i denne sag, så vi for alt i verden kan undgå, at sådan noget sker igen. Nogensinde.

Et helt erhverv er nu stort set udslettet. Utallige danske minkavlere sidder tilbage uden det arbejde at stå op til, som de seneste mange år har udgjort deres dagligdag, og som har været familiens omdrejningspunkt.

Alt sammen som følge af en ulovlig ordre, der ikke var lovhjemmel til.

Jakob Ellemann-Jensen