EU-politik

Morten Løkkegaard valgt som Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget

Morten Løkkegaard, Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget 26. maj 2019

Venstre valgte søndag formiddag officielt Morten Løkkegaard som spidskandidat til det kommende Europa-Parlamentsvalg, der falder søndag den 26. maj 2019. Det skete på Venstres landsmøde i Messecenter Herning.

Morten Løkkegaard er efterhånden erfaren, når det kommer til EU-politikken i Venstre. Han har siddet i Europa-Parlamentet siden 2009 bortset fra en kort periode fra 2014 til 2016, hvorefter han erstattede Ulla Tørnæs i Bruxelles, da hun vendte hjem til Danmark for at blive minister. Morten Løkkegaard er glad for opbakningen til at kunne fortsætte arbejdet i Bruxelles.

- Det har måske aldrig været vigtigere at tale Europa end nu. Briterne er på vej ud ad bagdøren, og vores demokratiske standarder trues af visse medlemsstater. Europa forandrer sig, men jeg vil arbejde for et trygt europæisk fællesskab, der varetager danske interesser bedst, siger Morten Løkkegaard.

Morten Løkkegaard har af Venstres Hovedbestyrelse været indstillet spidskandidat siden september, og det glæder statsminister Lars Løkke Rasmussen, at Venstres medlemmer nu også har valgt at bakke Morten Løkkegaard op.

- I Morten har vi en særdeles erfaren EU-parlamentariker, der har vist flotte resultater og sat Venstre på europakortet. Han har lagt en stor arbejdsindsats i vores europapolitiske program, så jeg er sikker på, at Morten er den rette mand til fortsat at stå i spidsen for Venstres arbejde i Europa-Parlamentet.

Foruden at være medlem af Europa-Parlamentet for Venstre og nu officielt spidskandidat til det kommende EP-valg er Morten Løkkegaard næstformand i den liberale gruppe i Europa-Parlamentet, ALDE-gruppen (Alliancen af Liberale og Demokrater i Europa), der ud over Venstre også tæller Radikale Venstre fra Danmark.