Godt med genåbning – men Venstre vil have mere

Sent i aftes indgik vi sammen med regeringen og alle andre partier undtagen Nye Borgerlige en aftale om en langsigtet plan for genåbning af Danmark. Lad mig slå fast, at vi i Venstre er glade for, at der nu foreligger en plan. En plan, som betyder, at mange, mange mennesker nu kan se, hvornår deres hverdag kan begynde at normalisere sig.

Planen kunne med Venstre- øjne sagtens have været endnu bedre. Men når summen af corona-kardemommen skal gøres op, så stod vi for en måned siden med en regering, der ikke ville svare på hvornår børn kunne komme tilbage i skole, om restauranter kunne åbne, om der var plads til, at idrætsfaciliteter kunne genåbnes og så videre.

I Venstre lagde vi en plan frem. I sin essens handlede den om, at så meget som muligt skulle åbne så hurtigt som muligt – og ikke mindst, at Danmark helt skulle genåbne, når alle over 50 år og særligt udsatte er blevet tilbudt en vaccination.

Det element er nu et centralt omdrejningspunkt i den aftale, som blev indgået i aftes. Og det er jeg meget, meget tilfreds med – for det er det eneste rigtige for Danmark.

Aftalen rummer en lang række andre elementer, som du kan læse mere om her. Men i hovedtræk ligger der nu en kalender, der betyder, at vi nu kan se:

-  At børn og unge kan vende tilbage til skole og uddannelse efter påske. Ikke på fuld tid, som vi gerne havde set – men vi har taget et første og godt skridt til gavn for trivsel, læring og en mere normal hverdag. Sundhed er meget andet end corona – og netop derfor var Venstre bannerfører for vores børn og unge.

- At restauranter kan se frem til at genåbne. Heller ikke så hurtigt, som vi kunne ønske det – men i det mindste er der en vej. Og en hårdt trængt branche kan nu se et lys for ende af tunnelen - om end der er tidsler, som vi gerne havde været foruden. Det vender jeg tilbage til.

- Indkøbscentre og stormagasiner har fået en dato for genåbning.

- Biblioteker, teatre, biografer kommer i gang igen.

- Og det gør en lang række forenings- og fritidsaktiviteter også – om end vi må vente lidt endnu.

Alt det er godt. Det kunne have været bedre, men det er skridt i den rigtige retning.

Den store tidsel i aftalen er kravet om et coronapas. Det er IKKE en blomst, der er groet i Venstres have i den form, det er i aftalen. Vi kan se, at det kommer til at give problemer mange steder – blandt andet hos restaurationslivet, for hvem passet vil blive en hæmsko og ikke en hjælp.

Desværre var der ikke noget alternativ. Havde vi sagt nej, så havde konsekvensen været, at restauranter og andet først vil åbne noget senere på året. Og der er det vores vurdering, at det var bedre at komme i gang. Og vi fik månedlige evalueringer samt en solnedsgangsklausul på passet i august med i aftalen. Vi vil presse på for, at passet kommer til at give så få problemer for alle parter som muligt, og afvikles så hurtigt som muligt.

Som sagt er vi i Venstre glade for aftalen. Jeg føler mig overbevist om, at havde det ikke været for det pres, vi den seneste måned har lagt på Mette Frederiksens regering, så havde vi ikke stået med en plan i dag. Betyder det, vi læner os tilbage, smækker benene op og tænker, det var det? Nej, selvfølgelig ikke.

Vi kommer til at fastholde presset på regeringen. Kan vi se en mulighed for at åbne Danmark mere, end der er lagt op til, vil vi presse på igen. Det haster ikke mindst med at få lavet en plan for, hvordan vi griber de muligheder, der kommer, når ikke bare Danmark, men også andre lande begynder deres genåbning.

Der skal vi være klar. Vi skal gribe mulighederne. Dansk erhvervsliv skal have de bedste muligheder for at udnytte det, som nogen økonomer og analytikere vurderer, kan blive et opsving. Vi skal vinde tabte arbejdspladser tilbage. Ikke for vores blå øjnes skyld – men fordi arbejdspladserne er en forudsætning for, at Danmark igen bevæge sig i den retning, hvor vi får penge i statskassen, så vi fortsat kan være mulighedernes land. I ordets bogstavelige forstand.

Venstre kommer til fortsat at insistere på en genåbning af Danmark, som giver plads til en mere normal hverdag for os alle indenfor det sundhedsmæssigt forsvarlige. Det er vejen frem for danskerne.