Økonomi og vækst

Færre skal betale topskat

2. november 2021 kl. 13:03

Manglen på arbejdskraft er så akut, at vi skal have alle midler i brug. Og her kommer vi ikke uden om at hæve topskattegrænsen, siger Venstres finansordfører, Troels Lund Poulsen. Det handler om at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde.

Danmark har verdens højeste skattetryk, og på godt to år har den siddende S-regering hævet skatterne med netto samlet set 12 mia. kr. Samtidig står Danmark i en situation, hvor mange virksomheder akut står og mangler arbejdskraft.

Derfor vil Venstre nu hæve topskattegrænsen, så færre kommer til at betale topskat, og så vi sikrer, at det bedre kan betale sig at arbejde. Hidtil har man haft fokus på at lette skatten i bunden. Men for Venstres finansordfører, Troels Lund Poulsen, er det nu et ”både/og”.

”Vi står med en akut mangel på arbejdskraft, og så må vi bruge nogle redskaber, som der indtil nu ikke har været politisk opbakning til. Nu vælger vi at gå på to ben og kigge på personskatten både i forhold til lavere skat for folk med almindelige arbejdsindkomster og en højere grænse for, hvornår man skal betale topskat”, siger Troels Lund Poulsen, der med forslaget har fokus på at sikre flere hænder og hoveder på arbejdsmarkedet.

Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen, mener, at skattelettelser i både bund og top vil få flere i arbejde.

”Alt taler for, at folk er villige til at yde en ekstra indsats, hvis de selv kan beholde flere af deres egne kroner”.

”Vores virksomheder har akut brug for mere arbejdskraft. Danske virksomheder vurderer, at de kunne ansætte 32.000 flere medarbejdere, hvis kandidaterne var der. Lavere skat betyder, at det bedre kan betale sig at arbejde. Og det får flere i arbejde, hvilket er en forudsætning for, at vi kan sikre fortsat fremgang og vækst i Danmark og dermed velfærd”, siger Hans Andersen.

Skatteforslaget tager finansordfører Troels Lund Poulsen med under armen, når han den kommende tid deltager i reformforhandlinger med regeringen. Med i bunken ligger også forslag til, hvordan vi kan sikre investeringer i den grønne omstilling.