Venstre

En erfaren leder i usikre tider

Statsminister Lars Løkke Rasmussen fløj i går til EU-topmøde i Rumænien for at drøfte aktuelle sager og EU's fremtid - herunder migration og klima.

Verden oplever store forandringer i disse år. Demokrati, frihed og fællesskaber er under pres. Klimaet ændrer sig med stor fart, og mennesker migrerer og flytter sig i stadigt større grad.

Ledere skal kunne holde hovedet koldt og navigere i en stadig mere usikker verden.

For når store lande som Kina og Rusland presser og tryner nabolande, og når man hos vores nære allierede i USA vælger en præsident, som for første gang siden 2. verdenskrig sætter alvorlige spørgsmålstegn ved den internationale orden og de organisationer, der er med til at skabe balance. Ja, så udfordrer det stabiliteten og sammenhængskraften. Ikke kun i Danmark, men i hele verden.

Venstre er derfor modstandere af alle tanker om at begrænse dansk indflydelse i internationale organisationer som EU og NATO. Vores indre marked skaber vækst. Det understøtter danske arbejdspladser. Det europæiske samarbejde hjælper os til at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet – og til at skubbe på den globale grønne omstilling. Og i NATO kan vi sikre et effektivt værn mod det 21. århundredes trusler.

Kort sagt: At melde Danmark ud af det internationale samarbejde er at gamble med Danmarks fremtid.

Venstre vil et Danmark, der engagerer sig mere internationalt. Og hvor vi i samarbejde med vores nære allierede i EU og NATO løser grænseoverskridende problemer som migration, klimaforandringer og sikkerhedstrusler.

Lars Løkke Rasmussen har været Danmarks statsminister de sidste 4 år. Med migrantkriser, klimaudfordringer og Brexit har der været rigeligt at tage fat på. Og der ikke noget, der tyder på, at der bliver mindre at se til på de kommende 4 år.

Det kræver en erfaren statsminister, som med en sikker hånd på rattet kan garantere et Danmark i balance, selvom verden omkring os forandres.

Der er kun én leder, der kan sikre det.

Det er Lars Løkke Rasmussen.