Ellemann: Regeringen svigter de erhvervsdrivende

Siden regeringen trådte til har den hævet skatten i et imponerende tempo. I alt er der aftalt 39 nye skatte- og afgiftsstigninger for dansk erhvervsliv og danskerne.

Det er sket på trods af, at Danmark er blevet kastet ud i en historisk krise som følge af corona-epidemien, som har ramt erhvervslivet hårdt. Gæld, truende konkurser og medarbejderfyringer er desværre blevet hverdag.

Derfor bad jeg statsministeren give dansk erhvervsliv en garanti for, at regeringen ikke hæver skatten yderligere i resten af valgperioden. Det bad jeg hende svare på i partilederdebatten i sidste uge og igen i Folketingets spørgetime i denne uge. Begge gange blev der snakket uden om og kigget febrilsk ned i talepapirerne.

Jeg synes egentlig, det er tankevækkende. Der er enormt stor usikkerhed om væksten og dansk økonomis fremtid. Og alligevel fortsætter regeringen ufortrødent med endnu flere skattestigninger. Det synes jeg ikke er ordentligt overfor de mange erhvervsdrivende, der lige nu kæmper for deres overlevelse.

En skattegaranti kan selvfølgelig ikke stå alene. Vi skal først og fremmest også have sikret en ansvarlig genåbning af vores samfund, så vores erhvervsdrivende igen kan tjene penge.

Det forhandler vi med regeringen om i den kommende tid. I går tog vi det første lille skridt med en delaftale om en yderligere genåbning af skoler og uddannelser. Stod det alene til Venstre, havde vi sendt endnu flere børn og unge tilbage i skole på mandag og åbnet mere for erhvervslivet. For det haster, og det går for langsomt.

Venstre har fremlagt vores plan for en ansvarlig genåbning. Vi håber den kan blive omdrejningspunkt for forhandlingerne om en langsigtet genåbning, så vi kan give danskerne og vores virksomheder et klart perspektiv for genåbningen af Danmark.

Vi har ikke råd til andet. Erhvervslivet skal igennem krisen så godt som overhovedet muligt, så vi kan få genskabt arbejdspladser og få vækst i dansk økonomi i takt med, at vaccinernes rulles ud og Danmark står stærkere i kampen mod corona.

Jakob Ellemann-Jensen