Retspolitik

Banderne skal smides på porten

I alt for lang tid har det danske samfund set passivt til, mens rockere og bander har brugt ejendomme midt i tætbefolkede boligområder som klubhuse.

Disse klubhuse, eller rockerborge om man vil, skaber en enorm utryghed med den brutale kriminalitet, som følger med i form af afpresning, skyderier og knivstikkerier. At en hel bydel på den måde bliver gjort utryg er fuldstændigt uacceptabelt. Som samfund skal vi på ingen måde finde os i, at tåbelige mennesker, hvis eneste reaktionsmåde indbefatter vold og afpresning, får lov til at terrorisere en hel by.

Det er netop derfor, at regeringen har gjort det som sin mærkesag at sætte hårdt mod hårdt over for rockere og bander. For vi kan og må slet ikke acceptere den slags afstumpet adfærd.

Danskerne skal kunne føle sig trygge over alt. Både hvor de bor og færdes. De kriminelle skal i stedet stresses - og straffes for deres forbrydelser. Derfor vedtog vi en bandepakke i foråret, som netop gav kommunerne mulighed for at lukke rockerborge, hvis de skaber utryghed for områdets beboere.

Og nu ser vi, at vores politik virker. Lolland Kommune har nedlagt forbud mod, at rockerklubben Satudarah kan fortsætte med at bruge en ejendom midt i Maribo som samlingssted. Det har kommunen gjort med god grund, for mens Satudarah har opholdt sig i Maribo, har Lollands borgere været vidner til både skyderier og knivstik.

Disse skruppelløse rockere vil nu ikke længere kunne begå deres kriminalitet med base midt i byen. De bliver skubbet ud af byen, og selvom rockerklubben skulle finde nye måder at mødes på, så kan politiet med de nye redskaber fortsat stresse rockerne maksimalt. For den slags vanvidshandlinger hører på ingen måde hjemme i Danmark.

Jeg håber, at andre kommuner også vil bruge det redskab, som regeringen har givet dem, og vil smide flere rockere og bander på porten. Det handler nemlig om at sætte hårdt mod hårdt og gøre alt, hvad der skal til for, at danskere kan færdes trygt og sikkert. Tiden, hvor rockerne og banderne havde frit spil, er for længst ovre. Det har denne regering været med til at sikre.