Arbejdsmarked

10.800 færre kontanthjælpsmodtagere på ét år

I dag kunne jeg læse i Berlingske, at på bare ét år er antallet af kontanthjælpsmodtagere faldet med 10.800.

Hvilke gode nyheder – både for den enkelte og for samfundet. Det beviser blot, at kritikerne tager fejl, når de proklamerer, at kontanthjælpsloftet ingen effekt har. Faktisk sætter det en stor, fed streg under, at regeringens politik virker.

Kontanthjælpsloftet er et nødvendigt redskab i kampen for, at det bedre skal kunne betale sig at arbejde. For Venstre mener ikke, at det er retfærdigt, at rengøringsassistenten, der hver eneste dag står op og knokler, stort set har det samme udbetalt som kontanthjælpsmodtageren. Hårdt arbejde skal belønnes. Det sagde vi før valget. Og det har vi leveret på efter valget. Kontanthjælpsloftet har øget gevinsten ved at tage et arbejde. Det er kun retfærdigt.

I mine øjne har vi har intet at skamme os over. For selvom vi har indført kontanthjælpsloftet, så har kontanthjælpsmodtageren fortsat et rådighedsbeløb, man godt kan leve for. Tag for eksempel et par på kontanthjælp med et barn. De vil med kontanthjælpsloftet have 22.600 kroner til rådighed om måneden, når skatten er betalt. Det kan vi altså godt være bekendt.

Det er vigtigt at huske på, at kontanthjælpen er en midlertidig løsning. Det er altså ikke meningen, at man skal parkeres på kontanthjælp i mange år. Vi skal hjælpe flere ud af et liv på kontanthjælp og ind i det arbejdende fællesskab. Til gavn for både den enkelte og for samfundet.

Men vi er ikke i mål endnu. De mennesker, der hver dag står op og knokler i et lavtlønsjob, skal vi i endnu højere grad huske at påskønne. Derfor har vi en klar ambition om at skænke skatten for de laveste indkomster, så den økonomiske gulerod ved at arbejde bliver endnu større. Flere danskere skal kunne beholde flere af deres hårdt tjente penge, for det er kun rimeligt, at pungen i lommen føles tungere, når man hver dag står op og yder en indsats. Derfor er det også kun fair, at der er en forskel på at være selvforsørgende og være på offentlig forsørgelse.

I Venstre er vi meget klare i mælet. Vi har åbent lagt frem, hvad det er, vi vil, og hvad vi ønsker for Danmarks fremtid. Det kan man ikke just sige om Socialdemokratiet. Det står stadig uklart, hvad de egentlig vil. Vil de rulle kontanthjælpsloftet tilbage eller lade det stå? Jeg synes ærlig talt, at Socialdemokratiet skylder danskerne et svar på, hvorfor de som Danmarks selvproklamerede arbejderparti modsætter sig at lade nogle af dem med de laveste arbejdsindkomster beholde flere af deres egne penge.

Det er svært at blive klog på, hvad Socialdemokratiet sommetider vil. I Venstre ved vi dog, hvad vi vil. Vi vil kæmpe det arbejdende folks sag. Vi vil gøre livet lettere for familierne. Vi vil fremtidssikre dansk økonomi. Dermed burde det jo stå soleklart, at det er Venstre, der er det sande arbejderparti. Og det eneste, der står klart om socialdemokraterne, er, at det er partiet, der elsker at kaste om sig med penge. Socialdemokratiet er partiet, som holder fingrene krydset i håbet om, at morgendagens problemer forsvinder.

I min optik er det ikke et parti, der tager et politisk ansvar for den danske befolknings fremtid. Men i Venstre tager vi gerne ansvar for fremtiden og leverer klare svar. For det er en bunden opgave at få flere i arbejde og færre på offentlig forsørgelse, hvis vi skal have råd til den velfærd i Danmark, vi alle gerne vil have. For vores velfærdssamfund er ikke holdbart, når færre skal forsørge flere. Derfor skal vi sikre, at samfundet er indrettet på en måde, hvor alle der kan, bidrager med det, de kan. Og en lille indsats er bedre end slet ingen. Både for fællesskabets og for den enkeltes skyld.