Vi skal gøre en god folkeskole endnu bedre

Folkeskolen er en af grundpillerne i det danske samfund, og Venstre har arbejdet målrettet med at skabe en folkeskole med høj kvalitet og stærk faglighed. Hvor flertallet lærer det, de skal, og generelt trives. Det er godt. Men ikke godt nok. Alt for mange forlader folkeskolen uden at kunne læse, skrive og regne på et tilstrækkeligt niveau.

Folkeskolen skal give børnene et godt afsæt videre i livet. Hvor de lærer det, de skal, og hvor dagene ikke er længere end nødvendigt. En folkeskole med ro, orden og et bredt fokus på alle børns trivsel og udvikling.

venstre vil:

• LØFTE DE FAGLIGT SVAGESTE ELEVER.
    Vi vil belønne folkeskoler med mange elever, der er dårlige i dansk og matematik, hvis de forbedrer resultaterne.
  • LEVE OP TIL INTENTIONERNE I SKOLEREFORMEN.
    På nogle skoler har eleverne for lange skoledage, end det blev aftalt med skolereformen. Venstre vil stå vagt om kommunernes mulighed for at tilrettelægge skoledagen, så den ikke går ud over det aftalte. Det giver børnene bedre mulighed for at gå til fritidsaktiviteter.
  • SÆTTE EN STOPPER FOR MOBNING.
    Ingen børn og unge skal mobbes. Derfor har vi indført en ny national klageinstans mod mobning, så der bliver sat ind overfor den mobning af børn og unge, der ikke bliver håndteret lokalt.