Ligestilling

lige rettigheder for alle

Venstre ønsker lige muligheder for alle - uanset køn, alder, handicap, religion mv. Vi ønsker et mangfoldigt samfund, hvor der er plads til at være den, man er, og et samfund, hvor man kan bidrage med sine evner og kompetencer.

For Venstre handler ligestilling grundlæggende om, at alle skal have lige muligheder for at gøre det, de ønsker. En ligestilling, der skal måles på frivillighed, ikke resultatlighed. Venstre ser gerne, at der kommer flere kvinder i bestyrelseslokalerne, at mænd tager mere barsel, og at der kommer flere kvinder i traditionelle mandefag – så længe denne udvikling er frivillig.

Venstre tror på, at mennesker bedst selv kan træffe de valg, der berører deres liv, og vi ønsker derfor ikke gennem lovgivning at tvinge resultatlighed igennem. Kønskvotering på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet er ikke den rette vej at gå, da ansøgere og medarbejdere skal vurderes ud fra deres faglige kompetencer, ikke deres køn.