Lars Løkke Rasmussen

Lars Løkke Rasmussen er Danmarks statsminister og formand for Venstre. Med næsten 30 år i politik er han kendt som en af de mest erfarne politikere i nyere tid. I sin politiske karriere har Lars Løkke Rasmussen både været byrådsmedlem, folketingsmedlem, amtsborgmester, indenrigs- og sundhedsminister, finansminister og statsminister ad to omgange.

Venstres formand har været hovedarkitekten bag nogle af de største reformer i Danmark i nyere tid og kan skrive både Kommunalreformen, Tilbagetrækningsreformen, Dagpengereformen, Reformpakken 2020 og en lang række andre reformer på CVet fra tiden som minister i 00ernes VK-regering.

Lars Løkke Rasmussen blev statsminister for første gang i april 2009, og kort tid efter blev han også formand for Venstre ved et ekstraordinært landsmøde i Odense.

Lars Løkke Rasmussens første periode som statsminister blev især præget af den internationale finanskrise. Derfor havde Lars Løkke Rasmussen et stort fokus på at fremtidssikre dansk økonomi. Løkke-regeringen gennemførte reformer, der var ni gange større end Thorning-regeringens.

Efter valget i september 2011, hvor Venstre blev Danmarks største parti og gik et mandat frem, måtte VK-regeringen med Lars Løkke Rasmussen træde tilbage, da der var et nyt flertal i Folketinget. Valgnatten i 2011 var desuden også der, at Lars Løkke Rasmussen bebudede, at nøglerne til statsministeriet kun er nogen, man har til låns.

Tiden i Opposition

Lars Løkke Rasmussen og Venstre kom herefter i opposition i en periode på næsten fire år. Men allerede fra starten var det Lars Løkke Rasmussens målsætning og ønske, at Venstre skulle være en konstruktiv opposition, der søgte indflydelse og indgik forlig med regeringen.

Det medførte, at Venstre var med i en række aftaler med den daværende regering, som trak Danmark i den rigtige retning. Venstre formåede både at indgå en finanslov og indgå aftaler på erhvervs- og skatteområdet, der var med til at sikre bedre vilkår for erhvervslivet og gøre det mere attraktivt at arbejde frem for at være på offentlig forsørgelse.

Det sociale ansvar optager Lars Løkke Rasmussen meget, og ved siden af sit politiske virke som formand for Venstre og medlem af Folketinget brugte Lars Løkke Rasmussen også tiden i opposition til at stifte LøkkeFonden, der er en upolitisk organisation, der har fokus på at hjælpe drenge på kanten tilbage til fællesskabet. Drengene skal have selvtillid, og de skal læse og lære matematik. Målet er at øge deres chancer for at tage folkeskolens afgangseksamen. Projektet følges tæt, så det kan måles og vejes, om indsatsen har været en succes. Læs mere på www.løkkefonden.dk. Da Lars Løkke Rasmussen igen blev statsminister i 2015 trådte han ud af fondens bestyrelse.

Tiden i opposition blev til tider også en stormfuld tid for Venstre og Lars Løkke Rasmussen. Særligt to sager i efteråret 2013 og foråret 2014, der bl.a. handlede om Lars Løkke Rasmussens brug af rejsemidler for foreningen GGGI, som han var formand for, fik meget opmærksomhed. Det hele kulminerede ved et møde i Odense Kongrescenter den 3. juni 2014, hvor Venstres hovedbestyrelse gav en fornyet opbakning til Lars Løkke Rasmussen som formand for Venstre.

valgkampen 2015

Lars Løkke Rasmussen og Venstre gik ind til valgkampen i 2015 med nogle klare pejlemærker under overskriften ”For Fremtiden”. Blandt andet satte Lars Løkke Rasmussen fokus på, at det bedre skal kunne betale sig at tage et arbejde, at sundhedsvæsnet skal blive bedre og så skal Danmark for fremtiden være et mere åbent land for dem, der kan og vil, mens det skal være sværere at komme til Danmark for dem, der ikke vil.

Da danskerne havde stemt ved folketingsvalget den 18. juni 2015, kunne Lars Løkke Rasmussen igen overtage nøglerne til Statsministeriet. På trods af at Venstre gik tilbage ved valget, er der et flertal i Folketinget, der peger på Venstres formand som leder af regeringen. Den 28. juni præsenterede Lars Løkke Rasmussen sin nye regering, der består af 17 ministre fra Venstre.

Regeringen blev mandag den 28. november 2016 udvidet med Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Herefter består regeringen af 13 ministre fra Venstre, 6 fra Liberal Alliance og 3 fra Det Konservative Folkeparti.

Den private side

Lars Løkke Rasmussen er opvokset i Græsted i Nordsjælland, hvor han gennem mange år boede med sin hustru, Sólrun Løkke Rasmussen, og deres tre børn. I dag bor parret centralt i København.

Lars Løkke Rasmussen er glad for hunde, og han er en passioneret cykelrytter og ynder også at løbe en tur. Flere gange har han været deltager på Team Rynkeby med det formål at indsamle penge til Børnecancerfonden.

Som barn og ung var Lars Løkke aktiv som spejder og leder, og hele familien har gennem årene været aktive i spejderbevægelsen. Lars Løkke Rasmussen tager gerne med på sommerlejr, når kalenderen tillader det.

Sólrun Løkke Rasmussen stammer fra Færøerne, og familien er derfor naturligt optaget af øgruppen. Familien besøger jævnligt øgruppen for at se familien og nyde den storslåede natur.