Integration

Vi skal stoppe fødekæden til ghettoerne

Foto: Colourbox

Venstre vil gøre det markant sværere at få familiesammenføring, hvis man bor i en ghetto. Det skal sikre, at integrationsindsatsen ikke skal starte forfra gang på gang.

Det er helt uacceptabelt, at der i Danmark findes mennesker, der reelt er isolerede fra det omgivende samfund, og som lever efter egne normer og regler, der ligger meget langt fra dem, der ellers gælder i det danske samfund.

Derfor bliver vi nødt til at sætte ind. Vi er først og fremmest nødt til at få stoppet den ukontrollable tilstrømning af asylansøgere, der sætter integrationsindsatsen tilbage start. Venstre ønsker at føre en strammere udlændingepolitik, der gør det mindre attraktivt at søge asyl i Danmark, og vi vil stramme kravene til familiesammenføring i ghettoer. Det forklarer Venstres formand Lars Løkke Rasmussen.

”Vi stiller skærpede krav, fordi al logik siger, at hvis du bliver familiesammenført ind i noget, der i virkeligheden er et parallelsamfund, så er muligheden for at blive integreret i Danmark ringere," siger han.

Bedre beboersammensætning

De skærpede krav til familiesammenføring er imidlertid kun en del af svaret, hvis fødekæden til parallelsamfundene skal stoppes. Venstre fremlægger flere konkrete punkter til at forbedre indsatsen i ghettoområderne.

Vi vil bl.a. sørge for en bedre beboersammensætning i ghettoerne ved at fjerne kommunernes mulighed for at anvise socialt udsatte til boligområderne. Vi vil også sikre, at man ikke kan flytte fra den ene ghetto til den anden ghetto, hvis man først er blevet smidt ud.