Retspolitik

Vi skal handle mod terroren

Foto: Hasse Ferrold

Mens vi sørger over, hvad der er sket, må vi overveje, hvad der kan gøres for at skærme Danmark og danskerne mod nye angreb.

Vi har desværre i mange år vidst, at terrortruslen mod Danmark var alvorlig. I denne weekend blev den sørgeligt konkret med drabet på Finn Nørgaard ved Krudttønden og Dan Uzan ved den jødiske synagoge. Et usselt angreb på borgere, der benytter deres ytringsfrihed i en fri og åben debat, eller som blot bekender sig til den jødiske religion.

Mens vi sørger over, hvad der er sket, må vi samtidig overveje, hvad der kan gøres for at skærme Danmark og danskerne mod nye angreb. For truslen er reel.

De blå partier i Folketinget – Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative – har i dag i fællesskab opfordret regeringen til hurtigst muligt at få taget hul på politiske forhandlinger, der kan sikre, at vi står bedst muligt rustet til at håndtere truslen mod vores samfund.

Der bør være enighed blandt alle partier om at sikre, at myndighederne har de ressourcer og det udstyr, der er brug for til at sikre danskerne tryghed. Efter vores opfattelse skal en aftale som minimum indeholde disse fem punkter:

1.     De nødvendige ressourcer til politi og efterretningsvæsen

2.     Bedre udstyr og træning

3.     Bedre samarbejde mellem myndighederne

4.     Brug af moderne teknologi til bekæmpelse af terrorisme

5.     Antiradikaliseringsindsats i fængslerne.

Der er brug for sammenhold og handling. Og vi er parate til forhandlinger, når regeringen kalder.