Retspolitik

Venstre vil stå vagt om ytringsfriheden

I dag udkommer det satiriske franske ugeskrift Charlie Hebdo igen. Det sker kun en uge efter det afskyvækkende og grufulde angreb på bladets redaktion i Paris, hvor i alt 12 mennesker blev dræbt, herunder to franske politibetjente.

Det morderiske angreb i Paris var et angreb på hele den frie demokratiske verden og et angreb på fundamentet under vores frie samfund – ytringsfriheden.

Når religiøse fanatikere misbruger og voldtager en af verdens største religioner til et sådant angreb på det frie, åbne samfund, så må alle rettænkende – uanset politisk ståsted og religiøst tilhørsforhold - stå sammen og værne om vores værdier.

Derfor hilser jeg dagens udgave af Charlie Hebdo velkommen. Terroristerne har ikke kunnet stoppe bladet, og millioner af mennesker har i weekenden vist deres opbakning til vores frie, åbne samfund og ytringsfriheden.

I Danmark værner vi om ytringsfriheden. Og den bliver brugt. Det betyder desværre, at Danmark også må leve med truslen fra disse mørkemennesker, der bruger religionen som en undskyldning for deres rædselshandlinger. Derfor skal vi i lyset af terrorhandlingerne i Frankrig også sikre os, at vi har gjort, hvad vi kan for at forhindre, at noget tilsvarende sker i Danmark.

Det er baggrunden for, at jeg har sagt, at vi skal være sikre på, at PET har de ressourcer, efterretningstjenesten har brug for. Jeg kan ikke vide, om PET mangler ressourcer, men jeg kan konstatere, at PET de senere år bl.a. har fået en opgave med at overvåge de mange Syriens-krigere, som er kommet tilbage til Danmark. Og derfor er Venstre klar, hvis det skulle vise sig, at PET har brug for mere i kampen for at beskytte Danmark mod terrorangreb fra yderligtgående, radikaliserede fanatikere og terrorister. Vi skal kunne føle os trygge.

Venstre foreslog sidste år en hårdere kurs over for Syriens-krigerne. Bl.a. foreslog vi, at vi skal kunne straffe dem, der rejser til Syrien uden at have fået forudgående tilladelse, og vi gjorde det klart, at hvis danske statsborgere har kæmpet mod bl.a. danske styrker i Irak, så bør de kunne kendes skyldige i landsforræderi. Regeringen afviste dengang vores forslag – men så meget desto mere glæder det mig, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) nu gerne vil se på vores udrejseforbud, og at justitsminister Mette Frederiksen (S) nu er vendt på en tallerken og er villig til at tage straffelovens paragraf om landsforræderi i brug.

Der er desværre kræfter, der ønsker at omkalfatre vores samfund. Det må vi aldrig give efter for.

Venstre vil stå vagt om Danmark, danskernes tryghed og ytringsfriheden.