Økonomi og vækst

Tør du satse på Helle Thornings skatteeksperiment?

Valgkampen har kun været i gang i godt en uge. Men allerede nu er der vild forvirring og usikkerhed om, hvilken skattepolitik danskerne kan regne med, hvis det ulykkelige skulle ske, at SR-regeringen kommer til at fortsætte.

For uenighederne mellem Socialdemokraterne og De Radikale står i kø. De Radikale har meldt ud, at de vil omlægge skatter for milliarder af kroner, så bl.a. børnefamilierne og boligejerne skal punge endnu mere ud, end de gør i dag.

Samtidig har Thorning sagt, at der ikke kan blive råd til en eneste skattelettelse i de kommende år, fordi hun vil bruge hver en krone på at gøre en af verdens største offentlige sektorer endnu større.

Hvad er egentlig regeringens skattepolitik? Hvad kan danskerne regne med? Ingen ved det.

Kan vi regne med, at Thorning ikke vil røre ved boligskatterne? Næppe. Faktum er, at fire ud af fem partier i rød blok – Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Alternativet – samt ledende socialdemokrater helt åbent har meldt ud, at boligskatterne skal hæves. Vi ved, at Thorning er parat til at give køb på hvad som helst for at få magten – ligesom efter sidste valg, hvor hun også hævede skatterne – så mon ikke det bliver boligejerne, der kommer til at holde for? Jeg tror det.

Det sværeste i valgkampen er efterhånden at finde et økonomisk område, hvor S og R er enige. De skændes bravt om dagpenge, pensionsregler, skattepolitik og udviklingsbistandens størrelse.

Hvis der er én ting, der et uhyggeligt eksperiment i denne valgkamp, så er det at lade det dysfunktionelle ægteskab mellem Socialdemokraterne og De Radikale fortsætte. Det vil skabe maksimal usikkerhed for danskerne.

I Venstre står vi vagt om skattestoppet – også for boligejerne. Det skal ikke være dyrere at være dansker.