Tilliden til skat skal genoprettes

Det er ingen hemmelighed, at problemerne i SKAT har været mange – og det er heller ingen hemmelighed, at der fortsat er udfordringer. Det har fra starten været en hovedprioritet for regeringen at få ryddet op.

Som noget af det første efter regeringsskiftet i 2015 præsenterede vi den omfattende handlingsplan ’Skat ud af krisen’. Siden er flere tiltag fulgt efter: F.eks. har vi med finansloven for 2017 tilført 7 mia. kr. til flere medarbejdere i SKAT, og vi har nedsat en advokatundersøgelse af svindlen med udbytteskat. Alt sammen for at sikre, at vi får ryddet op og genskabt tilliden til SKAT.

Nu ønsker et flertal, at der bliver nedsat en egentlig undersøgelseskommission. Det medvirker vi gerne til – vores prioritet er alene at få svar, så vi kan lære af fortidens fejl. Derfor kan det være godt at få et godt og grundigt overblik over de problemer, som er skabt over flere år under skiftende regeringer. Og det er vigtigt, at det hele bliver belyst.

Kan en undersøgelseskommission bidrage til det, ja, så er det kun positivt. Men det skal og må dog ikke forsinke det omfattende arbejde, som allerede er sat i gang, for at få SKAT tilbage på skinner. De penge og de initiativer, regeringen allerede har søsat, skal have lov at virke.

Danskerne betaler nogle af verdens allerhøjeste skatter – og dermed er den vigtigste opgave også at se fremad og hurtigst muligt få ryddet op og skabt et troværdigt og velfungerende system, som danskerne har tillid til. Alle skal betale den skat, de skal – hverken mere eller mindre.