Venstre

Thorning vil videre - men hvorhen?

Der går formentlig ikke ret mange uger, før danskerne skal til folketingsvalg. Heldigvis.

Man kan forstå på regeringen og Helle Thorning-Schmidt (S), at den gerne vil genvælges. ”Vi skal videre”, lyder det i Socialdemokraternes millionkampagner. Men hvor man gerne vil videre til, står fuldstændig hen i det uvisse.

Vi har nu adskillige tirsdage i Folketingets spørgetime med statsministeren forsøgt at få vredet et svar ud af hende. Det er endnu ikke lykkedes. Hun taler op ad stolper og ned ad døre om de tiltag, hun har lavet – sammen med Venstre – som har trukket Danmark i den rigtige retning. Men hvad hun selv vil fremadrettet, hører vi ikke noget om. Hvad hendes vision for Danmark er, aner ingen. Hvis hun da overhovedet har en.

Det ærgrer mig, for der er nok af spørgsmål, der presser sig på:

Hvis Thorning bliver genvalgt, vil hun så gøre noget for at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde? Vil hun sænke skatten for de lavestlønnede danskere? Vil hun give patienterne bedre rettigheder i sundhedssystemet? Vil hun gøre noget for at få styr på udlændingepolitikken?

I Venstre kan vi svare klart ja. Vi vil gennemføre reformer, der ruster Danmark til fremtiden.

Hvis Venstre vinder valget, vil vi indkalde til forhandlinger om en JobReform, der skal indføre et loft over de samlede ydelser, man kan få på kontanthjælp, og sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster. Forskellen mellem ikke at arbejde og at arbejde skal gøres større.

Venstre går til valg på at genindføre den behandlingsgaranti på 30 dage, som drev ventelisterne ned under VK-regeringen, men som regeringen desværre har afskaffet.

Og Venstre vil stramme op på udlændingepolitikken, så de udlændinge, der kommer til Danmark, i højere grad kan bidrage til det danske samfund.

Thorning vil videre, siger hun. Men hvorhen?