Landdistrikter

Thorning skal tage landdistrikterne alvorligt

Foto: Colourbox

Danmark skal hænge sammen. Hele Danmark – på tværs af geografiske skel.

Sådan er det desværre ikke i dag. Landdistrikterne hægtes af udviklingen og må se på, mens fremgangen i højere grad går til de store byer. Det skal vi have gjort noget ved!

Jeg har i dag sammen med Inger Støjberg og Søren Gade, på vegne af Venstre, skrevet dette åbne brev til statsminister Helle Thorning-Schmidt (S). Vi synes, det er på høje tid, at hun tager landdistrikternes problemer alvorligt.

ÅBENT BREV: THORNING, DU SVIGTER LANDDISTRIKTERNE

Kære Helle Thorning-Schmidt,

Når man er statsminister i Danmark, så er man statsminister for hele Danmark. Ikke kun for København og omegn. Derfor er vi ekstremt skuffede over, at du kun har spot til overs for de mange danskere i landdistrikterne, der efterlyser en udflytning af statslige arbejdspladser. For mens fremgangen så småt tager fat i hovedstadsområdet, så er der forsvundet arbejdspladser i landdistrikterne. Beskæftigelsen er eksempelvis faldet med 1.000 personer i Vestjylland og knap 1.700 personer i Nordjylland, siden du blev statsminister. Det er ikke godt nok.

Som led i en sammenhængende plan for, hvordan vi kan sikre vækst og udvikling i hele landet, har Venstre foreslået at udflytte statslige arbejdspladser fra København. Da du for nyligt blev interviewet til TV MIDTVEST, sagde du om forslaget, ”Jeg synes ikke, at det er en seriøs måde at gøre tingene på”.

Vi kunne ikke være mere uenige. En udflytning af statslige arbejdspladser løser selvfølgelig ikke udfordringerne alene, men det er et vigtigt skridt på vejen, og vi synes ærlig talt, at det er utrolig arrogant, at du blot slår det hen som ligegyldigt.

Du mener, at det er useriøst. Vi mener, det er blodig alvor for vores landdistrikter. Derfor er vi klar til at give landdistrikterne en hjælpende hånd.

Hvis vi vinder valget, så vil ét af vores første skridt være at sikre bedre vilkår for fødevaresektoren. Vi mener ikke, at dansk landbrug skal lide under særregler, der hæmmer erhvervets konkurrenceevne. Vi har sammen med de Konservative og Dansk Folkeparti fremlagt en fødevare- og landbrugspakke, der skal give sektoren en håndsrækning til at indfri sit vækstpotentiale på øget eksport for 50 mia. kr. og 25.000 arbejdsplader over de næste fem år. Mener du også, at det er useriøst at give rygraden i mange udfordrede landdistrikter en håndsrækning?

Vi har også sagt, at vi vil liberalisere planloven, så kommunerne kan få mere albuerum til at skabe udvikling. Vi ser simpelthen ingen grund til, at den lokale udvikling skal styres af en central statslig styrelse. De enkelte kommuner ved bedst, hvordan man kan skabe lokal udvikling med respekt for natur og miljø. Kommunerne hilser en liberalisering velkommen, men du mener måske også, at det forslag er useriøst?

Vi har fremlagt en plan for, hvordan vi vil skabe mere frihed, udvikling og vækst i landdistrikterne, og vi har nævnt af elementerne i planen her. Hvornår begynder du at tage landdistrikternes udfordringer seriøst?

På Venstres vegne,

Kristian Jensen