Solid borgerlig finanslovsaftale for 2017 på plads

Finansloven for 2017 er nu på plads. Sundheds- og ældreplejen får et markant løft, vi sikrer flere penge til politiet og uddannelse af nye politifolk, vi strammer udlændingepolitikken, og registreringsafgiften får endnu et nøk nedad. Med andre ord har vi nu indgået en solid og borgerlig finanslov for 2017, som bygger på en ansvarlig økonomisk politik.

Det er jeg pavestolt af.

Vi har sagt det før – og med finansloven for 2017 sætter vi igen en streg under: Vi skal passe på Danmark. Vi skal passe på vores værdier, vores sikkerhed og vores sammenhængskraft. Derfor indfører vi bl.a. en nødbremse, der gør det muligt at afvise asylansøgere ved grænsen, mens vi til gengæld styrker indsatsen i nærområderne.

Samtidig sætter vi flere penge af til politiet, så sikkerheden styrkes i hele Danmark. Ud over at vi sikrer et endnu større optag på politiskolen næste år, opretter vi også en helt ny politikadet-uddannelse, som sikrer, at vi hurtigt får øget mandskab til f.eks. bevogtning af særlige bygninger og kontrol af grænsen.

Vi gør også livet lettere for den enkelte dansker – og især de børnefamilier, der er afhængige af bilen for at få hverdagen til at gå op. Vi gør en helt almindelig familiebil op til 10.000 kr. billigere, så flere får mulighed for at købe en god og sikker bil.

Og så er vi også kommet i mål med at give vores fælles kernevelfærd et markant løft – ligesom vi gjorde sidste år. Vi gennemfører en ny kræftplan, hvor der afsættes 2,2 mia. kr. til kampen mod den sygdom, som de fleste desværre har haft eller har inde på livet. Der bliver også sat 2 mia. kr. af til en tryg og værdig ældrepleje i de kommende år.

Med dagens finanslovsaftale viser Venstre endnu engang, at vi ikke er bange for at tage ansvar for et trygt og sikkert Danmark. Vi styrker kernevelfærden, samtidig med at vi viderefører den økonomisk ansvarlige politik, som vi har ført fra dag ét.