Venstre

Så kan julefreden sænke sig

Det har været nogle mærkelige uger på Christiansborg, siden regeringen for to uger siden lavede en finanslovsaftale med Dansk Folkeparti.

En aftale, hvor vi styrker kernevelfærden. Med flere penge til sundhed og ældre. Hvor vi sætter hårdt ind mod kriminalitet. Opruster politiet. Styrker trygheden. Og hvor vi skaber flere muligheder for arbejdspladser og udvikling i hele Danmark. Og så skulle man jo egentlig tro, at julefreden kunne sænke sig. Men sådan skulle det som bekendt ikke helt gå.

Siden da har der været hektisk aktivitet med et væld af politikere, der går ind og ud af utallige døre med tv-kameraerne som deres faste følgesvend. Meget kunne være grebet anderledes an, men vi havde en klar forventning om, at vi kunne forhandle en skatteaftale på plads med Dansk Folkeparti som led i finanslovsforhandlingerne. I en form og på et niveau, som ville gøre en reel forskel for særligt de danskere, hvor det ikke altid kan betale sig at arbejde eller svare sig at spare op til pensionen.

Det kunne vi desværre ikke. Ikke fordi uenighederne er uoverstigelige, men fordi Dansk Folkeparti har ønsket at koble skat sammen med en helt ny tilgang til flygtninge – særligt for de flygtninge, der stammer fra krigen i Syrien. Det er de selvfølgelig i deres gode ret til, selvom de to ting ikke umiddelbart synes at have så meget med hinanden at gøre.

Store ændringer tager tid. Det kan ikke klares over en nat. Det kræver tid og overvejelse, hvis det skal gøres ordentligt og på en måde, som rent faktisk gør en forskel. Og derfor mødes vi igen efter jul for at forhandle færdigt på både skatte- og udlændingeområdet, ligesom vi skal have de sidste detaljer på plads i forhold til forsvarsforliget.

På fredag stemmer Folketinget finansloven igennem. Det er en god finanslov, der rykker Danmark i den rigtige retning. Og med det vil vi lade julefreden sænke sig på Christiansborg.

Rigtig glædelig jul til dig og dine.