Venstre

Rød blok uden plan for Danmark

Der går nærmest ikke en dag, uden der opstår nye dybe sprækker midt ned i de fem røde partier.

De er uenige om skattepolitikken, om udlændingepolitikken, om dagpengene og om pensionsalderen; det eneste, de tilsyneladende kan blive enige om, er, at Helle Thorning-Schmidt (S) skal være statsminister. Men hvilken politik hun vil komme til at føre, hvis hun skal "stå oven på" partier som både Enhedslisten, Radikale, SF og Alternativet – det står hen i det uvisse.

I dag dukkede der så endnu en uenighed frem i lyset – denne gang internt i Socialdemokratiet.

For Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen spurgte nemlig helt forståeligt regeringen, hvilke reformer den egentlig har tænkt sig at gennemføre, hvis den skulle gå hen og vinde valget.

Statsminister Helle Thorning-Schmidts svar lød i Berlingske: ”Vi har ikke reformer liggende i skuffen”, sagde hun.

Men når finansminister Bjarne Corydon (S) får samme spørgsmål, så lyder det: "Ja ja, reformerne fortsætter".

Lad mig være helt ærlig: Jeg kan godt forstå, at Johanne Schmidt-Nielsen er forvirret. Det er jeg faktisk også. Og jeg synes, Helle Thorning-Schmidt skylder danskerne et ærligt svar: Hvad er hendes plan for Danmark?

Venstre går bl.a. til valg på en JobReform, der skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde. Vi går til valg på en asylreform, der skal bringe tilstrømningen af udlændinge under kontrol. Og vi går til valg på en omprioritering i den offentlige sektor, så vi sænker udviklingsbistanden til det, FN anbefaler og sparer penge på udlændingeområdet – og i stedet investerer vi pengene i bl.a. sundhedsvæsenet.

Venstre har nemlig en plan for Danmark.