Integration

Regeringen styrker kampen mod ekstremisme

Terrortrusler kan komme fra både Kabul og Kundby, som integrationsminister Inger Støjberg sagde i går. Og det har hun desværre ret i.

Ekstremistisk og antidemokratisk propaganda kan derudover sprede sig fra både fængsler, skoler, internettet og sociale medier. Så hvis vi for alvor skal de radikaliserede kræfter til livs, ja, så skal der kæmpes på flere fronter – og den kamp vil regeringen stille sig i spidsen for med en ny antiradikaliseringsplan, som er blevet præsenteret.

Jo tidligere man kan komme spirende radikalisering til livs, jo bedre. Og derfor vil vi sætte ind med en forebyggende indsats allerede i vores dagtilbud og skoler, hvor børn stifter deres første bekendtskab med danske værdier og det demokratiske samfund. Og vi vil skabe bedre muligheder for at blokere for terrorpropaganda på nettet, fordi det ikke skal være gratis at sprede had og opfordre til terror. Og fordi vi ved, at terrorister både rekrutterer og planlægger aktiviteter via sociale medier.

Samtidig vil vi gennem en række initiativer fastholde en hård kurs mod de fremmedkrigere, som udgør en alvorlig trussel mod Danmarks sikkerhed – og vi vil styrke indsatsen mod radikalisering i fængslerne.

Med antiradikaliseringsplanen vil vi også række hånden ud til dem, der sidder fast i ekstremistiske miljøer præget af negativ social kontrol. Vi skal gøre mere for at forebygge tvangsægteskaber, genopdragelsesrejser og undertrykkende kønsroller, som begrænser den enkeltes frihed.

Derfor skal vi hjælpe og støtte de unge, som siger fra. De skal kende deres rettigheder, og med en samlet exitpakke skal vi sikre, at de får hjælp til at komme ud og blive en del af det danske samfund.