Økonomi og vækst

Regeringen sminker budgetterne

Dansk økonomi er i bedring. Det er dejligt. Men regeringen forsøger desværre nu, hvor den gerne vil genvælges, at tegne et alt for rosenrødt billede af økonomien. Bundlinjen er desværre ikke helt så robust, som regeringen forsøger at gøre den til.

Derfor vil Venstre som en af sine første gerninger, hvis vi vinder regeringsmagten igen efter 18. juni, lave et såkaldt kasseeftersyn af statens budgetter. Det er nødvendigt, fordi regeringen i øjeblikket sminker kendsgerningerne og spreder om sig med ufinansierede løfter.

Der er mange ting, vi skal kigge på i et kasseeftersyn af økonomien:

Den offentlige gæld stiger i øjeblikket med ikke mindre end 100 millioner kroner om dagen. På bare de fem dage, valgkampen har varet, har regeringen altså gældsat Danmark med en halv milliard kroner.

Til næste år agter regeringen at gå helt til den maksimale underskudsgrænse, EU tillader – hvilket bringer Danmark i fare for at ryge over den og komme i EU’s sorte bog.

Udgifterne til asylansøgere i Danmark er løbet helt ud af kontrol. Tre ud af fire kroner, som regeringen vil bruge mere til næste år, kommer til at gå til asylansøgere, bl.a. fordi regeringen har gennemført mere end 31 lempelser på udlændingeområdet, siden den kom til.

Og samtidig har regeringen udskrevet en bunke regninger, som den endnu ikke har fundet penge til at betale. De skal samles op efter valget og til næste år. Vi kan se, at der ligger ubetalte regninger for i hvert fald 5 milliarder kroner. Måske mere. Og dertil kommer Togfonden, der ifølge de nyeste beregninger mangler op mod 14 milliarder kroner i finansiering.

Der skal være styr på økonomien. Derfor skal vi have et kasseeftersyn. Det gennemfører Venstre, hvis vælgerne giver os muligheden.