Økonomi og vækst

Regeringen indgår ansvarlig finanslov

Foto: Venstre

Regeringen har netop indgået sin første finanslov. Det er en økonomisk ansvarlig finanslov, der investerer i kernevelfærden på sundheds- og ældreområdet og samtidig giver skatte- og byrdelettelser for virksomheder og borgere.

Den økonomi, som regeringen har overtaget fra vores forgængere, var ikke så god, som vi havde håbet. Kasseeftersynet viste, at der var et hul på 3 milliarder kroner. Det kræver mod til at prioritere og føre en ansvarlig økonomisk politik, der fremtidssikrer Danmark.

Det har regeringen gjort nu sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative.

Finansloven indeholder en række løft til kernevelfærden. Der afsættes 2,4 milliarder til sundhed og ældre, der betyder, at vi blandt andet kan iværksætte Kræftplan IV og sikre en bedre koordination imellem kommunerne og hospitalerne, når ældre patienter skal udskrives. Der afsættes 1 milliard kr. målrettet til en værdig ældrepleje.

Politiet sikres flere ressourcer, der betyder, at vi kan få flere betjente på gaden. Både nu og her, men også i fremtiden, da vi lægger op til at ændre politiuddannelsen, der på sigt giver flere betjente til det danske politi.

Samtidig er der godt nyt til dem, der overvejer at købe bil. Finansloven lægger op til, at vi sænker registreringsafgiften på en række biler.

Boligejere, der er kommet i klemme på grund af store stigninger i grundskylden, kan se frem til en fastfrysning i 2016. Det sikrer ro om familiernes udgifter.

Endelig kan virksomhederne se frem til bedre vilkår, når vi for eksempel sænker NoX-afgiften, der længe har været en problematisk afgift for mange danske virksomheder.

Jeg glæder mig over, at det er lykkedes at samle en bred kreds af partier, der støtter op om regeringens ønske om at føre en ansvarlig økonomisk politik, som også giver mulighed for at prioritere midler til kernevelfærden og bedre vilkår for virksomhederne og helt almindelige danskere.