Venstre

Regeringen fører danskerne bag lyset

Helle Thorning-Schmidt (S) og hendes regering er endnu engang i færd med at føre danskerne bag lyset.

Regeringens mange ufinansierede løfter til danskerne efterlader nemlig ubetalte regninger for milliarder, som regeringen sender om på den anden side af valgdagen. Og regeringen har ingen konkrete svar på, hvordan den vil finansiere sin politik. Finansminister Bjarne Corydon har indtil nu gemt regninger for over 5 mia. kr. til den kommende regering.

Socialdemokraterne gik sidste gang til valg på nogle fantasi-regnestykker i Fair Løsning. To lærere i hver klasse, billigere offentlig transport og flere penge til kommunerne er blot nogle enkelte eksempler på regeringens gyldne løfter. Og det kunne alt sammen klares ved at arbejde 12 minutter mere.

Knapt havde regeringens ministre sat sig i regeringskontorerne, før valgløfterne var glemt. Ikke to lærere i hver klasse, til gengæld dyrere offentlig transport, minusvækst i kommunerne og mere end 14.000 færre offentligt ansatte. Planen faldt på gulvet med et brag - der manglede mellem 22-39 mia. kr.

Valget rykker nærmere, og nu gentager historien sig. Regeringen er igen ved at tage danskerne ved næsen ved at tegne et billede af, at den har styr på økonomien, mens den i virkeligheden sender en kæmpe regning hen over valgdatoen. Det ligner det samme mønster som ved sidste valg - vælgerbedrag.

I Venstre har vi fundet 11 ubetalte regninger f.eks. finansiering af terrorpakken, erhvervsskolereformen, afgiftsfritagelse på el- og brintbiler, Togfonden og fuld folkepension til flygtninge. Regeringen er i fuld gang med at gentage deres uansvarlige økonomiske politik for at sikre sig ministertaburetterne i endnu fire år.

Danmark har brug for en ny økonomisk ansvarlig regering. Ikke flere tomme løfter, der ender med at blive brudt.