Venstre

Regeringen er i arbejdstøjet

Siden sommeren 2015 er 16.700 borgere kommet væk fra kontanthjælp. Der er skabt flere end 100.000 private arbejdspladser. Vi har fået styr på asyltilstrømningen til Danmark. Og såvel erhvervslivet som sundheds- og ældreområdet er blevet styrket.

Det skal vi være stolte af, for det har vi en stor del af æren for.

Det går med andre ord godt i Danmark. Det går faktisk ret godt. Og med finansloven for 2018 når vi videre. Med større tryghed. Mere frit valg og flere hænder på landets plejehjem. Og investeringer i infrastruktur.

Det er ingen hemmelighed, at Venstre og Dansk Folkeparti ser forskelligt på spørgsmålet om skattelettelser. Men der er alligevel en fællesmængde. Vi arbejder for skattelettelser til danskere med små arbejdsindkomster, så det bedre skal kunne betale sig at arbejde frem for at være på kontanthjælp, og så det bedre skal kunne betale sig at spare op til pension. Her skal vi nok kunne finde hinanden.

Men i Venstre har vi også en ambition om at give skattelettelser over en bred kam til danskerne på arbejdsmarkedet. Regeringen ønsker at give de fleste danskere flere penge mellem hænderne. Men dér har vi oplevet, at vi løber hovedet mod Dansk Folkepartis mur. En sådan skatteaftale har Dansk Folkeparti nemlig valgt at koble sammen med forhandlinger om markante ændringer på udlændingeområdet. Ændringer, som kræver både omtanke og grundighed.

Vi er enige med Dansk Folkeparti i, at vi skal øge sandsynligheden for, at flygtninge kun er midlertidigt i Danmark. Vi skal stramme op på indfødsretsreglerne, og vi skal gøre op med parallelsamfund. Men det skal gøres ordentligt. Og det skal ikke gøres for at sikre fremdrift i forhandlinger på skatteområdet.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor familier ikke må få mere luft i budgettet. Og jeg forstår ikke, hvorfor en SOSU-assistent eller andre ikke må have flere af de penge, de selv har tjent, til rådighed.

Ovenstående er nok det, der har fyldt mest i dansk politik de seneste måneder. Jeg er glad for, at vi nu får skilt tingene ad, så vi også kan komme videre med resten af dosmersedlen, der alene i foråret byder på ny medieaftale, ghettoplan, energiforlig, forsvarsforlig, og jeg kunne blive ved.

Regeringen er i arbejdstøjet og klar til 2018!