Venstre

Regeringen er i arbejdstøjet

Det er kun godt en måned siden Venstre igen kunne rykke i regeringskontorerne efter folketingsvalget i juni. Men vi er allerede i arbejdstøjet.

Valgløftet om genindførelse af BoligJobordningen og et straksindgreb på asylområdet er allerede gennemført, og nu står vi foran et travlt efterår i dansk politik, hvor der skal træffes flere vigtige beslutninger for Danmark.

I dag har vi på Venstres sommergruppemøde fremlagt vores plan for efteråret. Fire vigtige områder, som Venstre og regeringen kommer til at prioritere allerhøjst i løbet af det næste halve år.

Vi skal sikre tryghed for danskerne. I efteråret skal vi bl.a. have lavet en ny politisk aftale for politiets økonomi, vi skal have sikret en ny udlændingepolitik, og vi skal have gennemført en folkeafstemning om retsforbeholdet, så Danmark kan blive i det europæiske politisamarbejde.

Vi skal have sikret vækst i hele Danmark. Derfor skal vi have lempet planloven, så der er plads til mere udvikling ude i landet. Vi skal have flyttet statslige arbejdspladser ud til hele Danmark. Og vi skal have lavet en fødevare- og landbrugspakke, som kan sikre vækst og udvikling i det danske landbrug og i fødevaresektoren.

Vi skal have styrket kernevelfærden. Når regeringen skal forhandle økonomi med regionerne i de kommende uger, og når vi skal forhandle finanslov med Folketingets partier, bliver det afgørende at få styrket sundhedsvæsenet og sikre, at vi får gjort noget ved f.eks. den alt for store forskel i kræftbehandlingen i de forskellige dele af Danmark.

Og det skal bedre kunne betale sig at arbejde. Vi har allerede lavet en politisk aftale om en ny og lavere integrationsydelse til flygtninge. Vi skal have gennemført et nyt kontanthjælpsloft. Og når Dagpengekommissionen kommer med sine anbefalinger, skal vi forhandle om dem med alle Folketingets partier.

Så det bliver et travlt efterår. Men Venstre er klar til den opgave, som vi har kæmpet for at tage på os. Jeg glæder mig.