Integration

Radikaliseringen skal stoppes

Foto: Colourbox

Religiøs radikalisering og ekstremisme er en alvorlig trussel mod det danske samfund.

Vi har gennem de seneste måneder set, hvordan både danske statsborgere og udlændinge med opholdstilladelse i Danmark rejser til områder i Syrien og Irak, som er kontrolleret af Islamisk Stat. Her bliver de oplært i krig og terror, og det skaber øget risiko for, at de fortsætter deres terrorvirksomheder, hvis de vender tilbage til Danmark.

I Venstre mener vi ikke, at regeringens tiltag på området har været tilstrækkelige. Derfor vil vi tage nye midler i brug. Og vi har sammen med de øvrige borgerlige partier netop foreslået en række stramninger i lovgivningen, så der kan blive slået hårdere ned på ekstremisterne.

Vi foreslår således bl.a., at det skal være ulovligt at rejse til Nordirak eller Syrien uden forudgående tilladelse, så vi kan straffe de danske statsborgere, der kæmper for IS. Udenlandske statsborgere med bopæl i Danmark, der gør det samme, skal automatisk miste deres opholdstilladelse, så de ikke kan vende tilbage til Danmark.

Vi skal også sætte ind over for de kræfter i Danmark, der arbejder for radikalisering. Derfor skal f.eks. imamer, der opfordrer til at kæmpe for IS, nemmere kunne straffes, og vi vil også sikre, at kommunerne altid kan sige nej til at støtte foreninger, hvis det vurderes, at de modarbejder grundlæggende danske værdier som demokrati og ligestilling.

Læs hele udspillet her.