Økonomi og vækst

Råd til mere hvis vi prioriterer

Da Venstre sidst sad i regering, gennemførte vi en række reformer, der har været med til at gøre dansk økonomi mere robust.

De reformer betyder, at den kommende regering har råd til at bruge 39 mia. kr. ekstra frem mod 2020. Det er et tal, som  SR-regeringen og Venstre er enige om. Men her hører enigheden også op.

Regeringen vil bruge hele det økonomiske råderum til at gøre én af verdens største offentlige sektorer endnu større. Venstre vil derimod bl.a. bruge pengene på skattelettelser til de laveste indkomster og bedre vilkår for erhvervslivet, så vi kan sikre mere vækst og fremgang og flere arbejdspladser i Danmark. For vi skal have råd til den fælles, offentlige velfærd – også i fremtiden.

Samtidig vil Venstre bruge flere penge på de områder i den offentlige sektor, hvor der er brug for det - det gælder bl.a. sundhedsområdet. Det har vi råd til, fordi vi er villige til at prioritere i de offentlige udgifter.

Venstre foreslår således, at vi reducerer udviklingsbistanden til FN’s målsætning, og at vi gør op med de mange lempelser af udlændingepolitikken, som regeringen har gennemført. Det frigiver yderligere 20 mia. kr., så vi i alt kan disponere over 59 mia. kr. frem mod 2020.

De ekstra 20 mia. kr. betyder, at vi bl.a. kan iværksætte Kræftplan IV, som der er brug for, for at fastholde et sundhedsvæsen i verdensklasse. Det betyder, at vi fortsat kan arbejde på at gøre verdens bedste land endnu bedre.

Lad os sammen træffe de rette beslutninger, så vi kan sikre vækst, velfærd og tryghed for danskerne og Danmark.