Integration

Parallelsamfundet der smadrede en drøm på 30 sekunder

Lørdag aften fik bageren Ali ødelagt sin livsdrøm, da hætteklædte kujoner på 30 sekunder smadrede hans bageri. Det er voldsomme billeder, der mest af alt ligner noget fra en amerikansk film.

Årsagen til den rystende handling i bageriet var øjensynligt, at Ali nægtede at betale 100.000 kroner i beskyttelsespenge til en bande i Tingbjerg.

Først og fremmest skal der lyde opbakning til Ali for den beslutning. Man skal ikke lade sig kue af lokale gangstere, der tror, at de stadig er hjemme i uciviliserede samfund. Det hører ikke til i Danmark – og det er modigt, at Ali har sagt fra!

Det, vi så i Alis bageri i lørdags i Tingbjerg, er i mine øjne et parallelsamfund i fuld flor. Hvor det er bander, der forsøger at styre et lokalområde med frygt.

Det er et resultat af flere årtiers fejlslagen integration. Det er vi efterhånden alle sammen enige om.

Derfor var jeg naturligvis også glad for, at Venstres formand, statsminister Lars Løkke Rasmussen, i sin nytårstale betonede et opgør med parallelsamfund.

Arbejdet er i gang. På flere fronter. Meget skal gøres. Det vil vi komme nærmere ind på, når vi præsenterer vores ghettoudspil, hvor vi blandt andet vil jævne boligområder med jorden. Men vi skal også have fokus på at få ændret befolkningssammensætningen.

Endelig er der jo også mange initiativer, der allerede trækker på samme hammel. Flere end 60 stramninger af udlændingepolitikken er med til at sikre, at vi bedre kan følge med i integrationen. Og så har vi vendt bøtten, så flere kommer hurtigere ud på arbejdsmarkedet i stedet for at parkere dem på danskkurser og offentlige ydelser. Vi har hævet straffene og sat fokus på at sende kriminelle hjem. En lang række andre indsatser er allerede taget i brug.

Det er godt. Og jeg tror, at det virker.

I mellemtiden må vi stå sammen og bakke op om Ali, der gjorde det helt rigtige, da han satte foden ned over for banderne i Tingbjerg.