Trafik

Ny, moderniseret taxilov på plads

Regeringen har i dag indgået en aftale med samtlige partier i Folketinget på nær Enhedslisten og Alternativet om rammerne for en modernisering af taxiloven. Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen glæder sig over aftalen, som har været tiltrængt:

- Helt overordnet får vi nu moderniseret taxabranchen, som i alt for lang tid har været underlagt rigide regler og utidssvarende regulering, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Med dagens aftale kan en vognmand fremover få så mange taxitilladelser, som han ønsker, såfremt han lever op til en række fastsatte krav. Det giver den enkelte vognmand mulighed for at vokse, hvilket både vil komme forbrugeren og taxabranchen til gode.

- Samtidig giver vi nu plads til helt nye ejerformer, og vi gør op med det forældede bevillingssystem, som følger kommunegrænserne, og vi indfører en helt ny universaltilladelse, som både skaber fair konkurrence, lavere priser og tryghed for passagererne, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Nu bliver der også ryddet op i den uklarhed, der har hersket om bl.a. kørselstilladelser og skattebetaling.

- Ligesom i alle andre brancher skal der naturligvis være ordentlige og fair forhold i taxibranchen, og alle, der kører taxi, skal betale deres skat. Derfor stiller vi skrappe krav til kørselskontorernes information om de enkelte ture, og der skal slås hårdt ned på skatteunddragelse og piratkørsel, siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer:

Sammenfattende kan man sige, at det er en rigtig god aftale, der bringer Danmark et vigtigt spring fremad, når det gælder personbefordring, slutter Kristian Pihl Lorentzen.