Ny aftale styrker dansk film

Venstre er tilfreds med den netop indgåede aftale mellem kulturministeren og samtlige af Folketingets partier om dansk film i perioden 2015-19.

- Det har været en mærkesag for Venstre at få flere film for pengene, og det er lykkedes med den nye aftale. Et helt afgørende element i filmaftalen er etableringen af en pulje for lavbudgetfilm. På den måde får flere unge instruktører mulighed for at prøve kræfter med spillefilmformatet, siger kulturordfører Michael Aastrup Jensen.

- Filmaftalen fordobler støtten til produktion af spil og animation. Det er et område, hvor der er et stort potentiale for vækst, og derfor er det glædeligt, at det potentiale nu for alvor anerkendes. Derudover er det lykkedes Venstre at få skærpet fokus på piratkopiering i filmaftalen, siger medieordfører Ellen Trane Nørby.

Filmaftalen styrker de regionale filmfonde og dermed muligheden for at opbygge filmmiljøer udenfor hovedstaden. Det er sket ved, at der tilføres 14 millioner direkte til filmfondene på Fyn og i Aarhus.

Det er lykkedes Venstre under forhandlingerne at sikre, at Cinemateket fremover ikke er forbeholdt hovedstaden, men at forevisninger skal ud i hele landet. Samtidig skal der iværksættes en undersøgelse af, om boghandlen og biografen i Cinemateket kan drives billigere for eksempel igennem udbud, så pengene i stedet kan bruges på filmproduktion.

- Vi glæder os over, at det er lykkedes at styrke de regionale filmfonde, således at der i fremtiden bliver mulighed for at skabe et ægte filmmiljø udenfor hovedstaden. Dansk film er ikke blot København, men hele Danmark. Det afspejler den nye filmaftale i meget høj grad, og det er en sag Venstre har kæmpet for under forhandlingerne, siger Michael Aastrup Jensen.