Venstre

Mette Frederiksen siger ”BØH”

Knap er de første valgplakater hængt op, før Socialdemokratiet ruller årets skræmmekampagne ud forud for det forestående kommunal- og regionsvalg.

Med et brev til 600.000 husstande forsøger Mette Frederiksen (S) på selveste Halloween – dagen, hvor det handler om at skræmme børn og barnlige sjæle - desperat at fremmane det gamle, socialdemokratiske spøgelse om velfærd eller skattelettelser. Noget Socialdemokratiet altid elsker – i hvert fald når de er i opposition.

Lad os først lige få fakta på plads.

Venstre ønsker ikke skattelettelser på bekostning af velfærden. Der går ikke så meget som en krone fra det offentlige forbrug til regeringens forslag om skattelettelser til danskere i arbejde. Vi tilfører hvert år flere penge til kommunerne og sundhedsvæsenet. Og i 2025 har regeringen lagt op til at bruge en større del af det økonomiske råderum til offentlig velfærd end til skattelettelser – nemlig 18 mia. kr. Og 18 mia. kr. mere er IKKE nedskæringer. Det er det modsatte.

Men hvordan så det egentlig ud, da Mette Frederiksen havde magten? Dengang fik kommunerne samlet set 5 mia. kr. mindre til velfærd, mens Socialdemokratiet stemte for både topskattelettelser og selskabsskattelettelser. Den eneste, der har valgt skattelettelser over kommunal velfærd, er Mette Frederiksen.

Jeg står meget gerne på mål for Venstres politik – herunder vores ambition om at lade hårdtarbejdende danskere beholde lidt flere af deres egne penge. Men jeg savner godt nok, at Mette Frederiksen står på mål for sin og Socialdemokratiets politik – i det omfang de overhovedet har én.

Det er nok det mest skræmmende.