Venstre

Mens vi venter på Thorning...

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) har travlt. Hun har ikke alene gang i en lang række dyre reklamekampagner for sin egen person, hun har også fejret sit 10-års-jubilæum som socialdemokratisk formand med store interviews om sig selv.

Det er dejligt, at vi har en statsminister, der har travlt. Men desværre er det de forkerte ting, hun har travlt med.

Det har nu gennem mange måneder forlydt, at der var en ny vækstpakke på vej til Danmark. Men på det seneste siger regeringen, at det skal vi alligevel ikke regne med – allerhøjest vil regeringen på et tidspunkt fremlægge nogle ”initiativer”, som det hedder. Men hvornår det sker, ved ingen.

Det er en skam, at Thorning og regeringen ikke lægger lige så mange kræfter i den nu aflyste vækstpakke, som de gør i personprofileringen og reklamekampagnerne. For selv om det går en lille smule bedre i dansk økonomi, så har Danmark fortsat brug for en vækstpakke.

Danmark er blevet fattigere siden 2011. Og dansk vækst ser fortsat ud til at blive den sjette laveste blandt 34 OECD-lande i de kommende år. Danmark taber kapløbet, hvis ikke vi får sat mere gang i væksten.

Jeg håber, Thorning tager sig sammen og indkalder til seriøse forhandlinger om en vækstpakke. Fra Venstres side har vi masser af forslag med: Der er først og fremmest brug for et skatte- og byrdestop for erhvervslivet. Der er brug for bedre rammevilkår for landbruget, så de kan øge produktionen. Og der er brug for helt at få fjernet nogle af de mest skadelige afgifter som f.eks. NOX-afgiften, der sender danske arbejdspladser ud af landet.

Det kan blive farligt for dansk erhvervsliv, hvis regeringen har tænkt sig at lade stå til og blot klæber til taburetterne så længe som overhovedet muligt. Derfor: Kom i gang, Thorning – eller udskriv valg!

Venstre har lanceret en lang række politiske udspil, som peger fremad. Klik her og læs, hvad Venstre vil.

Klik her og læs mere om de fem mærkesager.