Med bandepakken sætter vi hårdt mod hårdt

Bander og rockere har alt for længe skabt utryghed for helt almindelige danskere. Derfor har regeringen stået i spidsen for en bandepakke med 35 initiativer, der skal stække rockernes og bandernes hærgen.

Kort fortalt gør vi straffene hårdere, sætter banderne bag tremmer og sikrer mere tryghed for danskerne. Eller sagt på en anden måde: Det skal være sværere at være kriminel og tryggere at være dansker.

Lad mig ridse situationen lidt op: Alene sidste år var der hele 54 rocker- og banderelaterede skudepisoder på landets gader og stræder. Vi ønsker at sætte en stopper for rockernes og bandernes brutale kriminalitet, som man bl.a. ser i form af afpresning, skyderier og knivstikkerier. Derfor skrider vi nu ind med bandepakken, så vi skaber større tryghed for lovlydige borgere mod chikane fra bander og rockere.

Pakken indeholder som nævnt 35 initiativer, som blandt andet består i, at vi hæver straffene for skyderier i det offentlige rum. Vi indfører også mulighed for et forbud mod ophold i det område, hvor den kriminelle har begået sin kriminalitet. Det er et tiltag, jeg er særligt glad for. Det vil forhåbentlig sætte en stopper for, at de kriminelle kan fortsætte deres kriminalitet efter endt afsoning.

Samtidig giver vi kommunerne mulighed for at forbyde, at en ejendom bruges som tilholdssted for rockere og bander, hvis det skaber utryghed for beboerne i området. Det vil også være muligt at lukke rockerborge i villakvarterer, selv om bandekrigen ikke har foregået der, da vi prioriterer borgernes tryghed frem for de kriminelles tilholdssteder. Slutteligt vil der blive ansat endnu flere politifolk, der skal sikre, at vi altid er et skridt foran banderne.

Regeringen tager rocker- og bandekriminalitet meget alvorligt, og derfor sætter vi nu hårdt mod hårdt!