Venstre

Løkke: Vi skal passe på Danmark

Foto: Henrik Bjerregrav

Vi skal passe godt på Danmark. Sådan lød budskabet fra Venstres formand og statsminister Lars Løkke Rasmussen fra talerstolen ved Venstres landsmøde 2015. Og regeringen er allerede godt i gang.

- Vi tror på, at vi kan forbedre og udvikle kernevelfærden. Ikke nødvendigvis ved at bruge flere penge, men ved at prioritere. For noget er vigtigere end andet. Næste år løfter vi sundhedsområdet med 2,4 mia. kr., og vi har netop indgået en bred aftale, som giver tryghed og fremtidssikrer dansk politi. Og vi skal videre. Politiet skal selvfølgelig have de bedste muligheder for at sikre vores tryghed. Og derfor er det vigtigt, at politiet også i fremtiden har gavn af et fuldt medlemskab af Europol. Og derfor lægger vi nu alle kræfter i at sikre et ja den 3. december, siger Lars Løkke Rasmussen.

-  Hvis vi skal passe godt på Danmark, skal flere skal ind i arbejdsfællesskabet, så færre lever af offentlig forsørgelse, og flere forsørger sig selv. Derfor har regeringen genindført et kontanthjælpsloft, så vi sikrer, at det kan betale sig at arbejde. Vi vil sænke skatten på arbejde, særligt for dem, som knokler i hårde job til små arbejdsindkomster. Vi har gennemført en integrationsydelse, så udlændinge fremover får en ydelse, der svarer til SU, så vi ansporer til arbejde og selvforsørgelse, siger Lars Løkke Rasmussen.

- Og vi skal videre ad det spor. Vi skal skabe flere private arbejdspladser, og vi skal sikre, at væksten kommer ud til hele Danmark, siger Lars Løkke Rasmussen, der i dagens tale løftede lidt af sløret for den plan med over 100 initiativer, som regeringen snart præsenterer, og som yderligere skal forbedre udviklingsmulighederne i hele landet:

- Vi gik til valg på at styrke væksten i hele Danmark. Og planen kommer nu. Rammerne for landbrugs- og fødevareerhvervet skal forbedres, vi vil sikre bedre vilkår for produktion og investeringer, vi vil liberalisere planloven, og samtidig skal vi forbedre mulighederne for at bo og leve i Danmark, siger Lars Løkke Rasmussen.

- Hvis vi skal bevare et Danmark, der hænger sammen, skal vi også sikre en balanceret udlændingepolitik. Flere udlændinge skal komme hertil for at bidrage positivt gennem arbejde og uddannelse – og færre for at få asyl og familiesammenføring. Danmark skal være åbent for dem, der kan og vil – og lukket for dem, der ikke vil. Det er nødvendigt, hvis Danmark skal hænge sammen, siger Lars Løkke Rasmussen.

Læs hele talen her.