Fødevarer og landbrug

Landbruget skal have en håndsrækning

Man skal kigge meget nøje og meget længe, hvis man i øjeblikket skal få øje på vækst i dansk landbrug.

Jeg vil vove at påstå, at man kan stirre sig blind, for væksten er der ikke. Og den kommer ikke af sig selv i fremtiden. Landbrugserhvervet er gået i stå, og der er desværre ikke udsigt til, at regeringen vil gøre det, der skal til for at sætte gang i væksten.

Landbrugserhvervet er en af vores største eksportkilder og et erhverv, der beskæftiger mange tusinde danskere. Men landbruget er også et af de mest regulerede erhverv; det hæmmer væksten og mulighederne for, at landmænd og fødevarevirksomheder kan eksportere mere og skabe flere danske arbejdspladser.

Venstre vil give landbruget bedre vilkår, så landmændene kan indfri deres potentiale. I november fremlagde vi sammen med DF og K en fødevare- og landbrugspakke med 16 konkrete forslag. Vi har bl.a. foreslået, at det skal være tilladt at gøde mere på markerne, og at vi stopper uhensigtsmæssig overimplementering af EU-regler. Men regeringen virker ikke opsat på at indfri disse ønsker.

Tværtimod - senest var regeringen i gang med at bryde den vækstaftale for fødevareerhvervet, som Venstre og de øvrige borgerlige partier indgik med regeringen sidste år. Her blev vi enige om at reducere mængden af efterafgrøder, som landmændene skulle plante. Men regeringen lagde op til, at fødevareministeren skulle have bemyndigelse til at øge antallet af efterafgrøder igen. Det var simpelthen en hån mod landbrugserhvervet, der i forvejen er truet på sin eksistens.

Det ville vi ikke være med til i Venstre, og vi er derfor glade for, at regeringen - efter pres fra Venstre - nu har givet sig på det punkt. Venstre vil nemlig give dansk landbrug en håndsrækning til at skabe mere vækst og flere arbejdspladser.