Arbejdsmarked

LAD OS FÅ PROPORTIONERNE PÅ PLADS!

I politik må man gerne være uenige. Det er faktisk en ikke ubetydelig del af det politiske liv. Og når vi taler om skattelettelser og det økonomiske råderum, så er vi sandelig da også uenige!

Det burde være de uenigheder, vi debatterede. Alligevel har mange socialdemokrater tilsyneladende ikke andet at tage sig til i disse dage end at sprede løgne om regeringens politik – og var de så bare kreative, men det er de ikke: Endnu engang skal vi høre på den gamle, forudsigelige parole om, at skattelettelser og velfærd er hinandens modsætninger. Helt ærligt - det er noget uambitiøst vrøvl.

Sandheden er en anden. Lad os starte med at slå fast, at det går rigtig godt i Danmark. Der er skabt 100.000 nye private arbejdspladser siden folketingsvalget, og væksten er vendt tilbage. Det er godt! Og sådan skal det gerne blive ved – også i fremtiden. Og når det går godt i Danmark, skyldes det blandt andet, at vi har gennemført en lang række reformer, der gør os stærkere: Vi halverede dagpengeperioden, gennemførte en skattereform og senest en kontanthjælpsreform. Det betyder, at vi har et økonomisk råderum på 36 mia. kr. i 2025.

Og her er det så, at vores politiske modstandere går galt i byen med påstanden om, at vi ønsker at bruge rub og stub på skattelettelser. Det er simpelthen forkert.

Lad os få proportionerne på plads med et enkelt regnestykke: Ud af de 36 mia. kr. mener vi, at de 8 mia. skal gå til skattelettelser. Altså at de danskere, der går på arbejde og holder hele vores samfund kørende, skal have lov at beholde 8 mia. kr. flere af de penge, de selv har tjent. Dels fordi det er mere end rimeligt, dels fordi det bedre skal kunne betale sig at arbejde. For når folk går på arbejde, betaler de skat, og dermed er der flere penge til vores velfærd.

18 mia. kr. vil vi så bruge på velfærd og på offentlige investeringer, bl.a. til en bedre mobilitet på tværs af landet og til vores fælles kernevelfærd, herunder ældrepleje, daginstitutioner og et sundhedsvæsen i verdensklasse. Derudover vil vi afsætte 9 mia. kr., som vi vil investere målrettet i vores tryghed, dvs. til et styrket politi og forsvar.

Så når nogen forsøger at tegne et billede af, at det er enten velfærd eller skattelettelser – ja, så er det ganske enkelt forkert. For hele forudsætningen for velfærd er velstand – og velstand kommer jo ikke ud af den blå luft. Velstand opstår, når flere arbejder og bidrager til vores samfund. Så når vi vil give samtlige hårdtarbejdende danskere skattelettelser, så er det både fordi, det er rimeligt, men også fordi, vi alle bliver rigere, hver gang en person forlader overførselsindkomsten og bliver del af arbejdsmarkedet.

Så nej, kære socialdemokrater, vi prøver lige engang mere: Skattelettelser og velfærd er ikke modsætninger. De er hinandens forudsætninger.

God weekend!